Shadifar G, Vaezi M. Measures of Vulnerability Reduction in Academic Spaces in facing with Earthquake and Fire: Recommendations for Faculty of Law of Shahid Beheshti University. Disaster Prev. Manag. Know. 2017; 7 (2) :9-20
URL:
http://dpmk.ir/article-1-130-fa.html
شادی فر غزاله، واعظی مهسا. تمهیدات کاهش آسیبپذیری فضاهای دانشگاهی در برابر زلزله و آتشسوزی: پیشنهادهایی برای دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی . دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1396; 7 (2) :9-20
URL: http://dpmk.ir/article-1-130-fa.html
1- بازسازی پس از سانحه، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ایران
2- بازسازی پس از سانحه، دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران ،ایران
چکیده: (4860 مشاهده)
زمینه و هدف: فضاهای آموزشی با توجه به تعداد بالای کاربران، قدمت زیاد و ناپایداری سازه ای، از آسیبپذیری بالایی در برابر زلزله و آتشسوزی برخوردار است. در میان فضاهای آموزشی، دانشگاهها به دلیل وجود تعداد بالای کاربران و همچنین اسناد و مطالعات منحصر به فرد در هنگام مواجهه با خطر در معرض آسیبهای مهمی قرار دارد. نابسامانی غیر سازهای و نیز کمبود آگاهی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها از شرایط بحرانی و نحوه واکنش صحیح در برابر بحران، از دیگر عواملی هستند که نشان از اهمیت موضوع دارند. در این پژوهش به منظور تقلیل آسیبپذیری در برابر خطر زلزله و آتشسوزی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه موردی انتخاب شدهاست.
روش: در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی و به کارگیری روشهای آمار توصیفی و استنباطی، همچنین با استناد بر چارچوبهای نظری مدیریت بحران، به شناخت آسیبپذیری لرزهای و خطرپذیری حریق موجود در دانشکده در ابعاد سازمانی، تشکیلاتی و غیرسازهای پرداخته شدهاست.
یافته ها: بر اساس یافتههای حاصل از مشاهدات، پرسشنامه ها و مصاحبهها، سیستم فرماندهی سانحه طراحی شد و تمهیداتی جهت کاهش خطر در ابعاد تشکیلاتی و غیر سازهای؛ و نیز پیشنهاداتی برای آمادگی در مقابل سانحه ارائه شد.
نتایج: از نتایج این پژوهش چنین بر می آمد که اقداماتی مانند آموزشهای نظری و عملی در قالب برگزاری مانورها و کلاسهای آموزشی، تهیه چارت سازمانی سامانه فرماندهی سانحه، تهیه نقشههای تخلیه اضطراری و نصب آن در دانشکده و راهکارهایی جهت کاهش آسیبپذیری غیر سازهای، به کاهش آسیبپذیری فضاهای دانشگاهی منجر خواهدشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/2/5 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار الکترونیک: 1396/6/11