پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 1 - ( بهار- در حال انتشار 1403 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 7-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabrizi S, Rezghdeh K, Dashtizadeh P. Presenting a Three-Dimensional Model of the Effect of System Quality, Information Quality and Knowledge of Information Systems Users in Improving the Crisis Management of Telecommunication Networks. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 14 (1) :7-7
URL: http://dpmk.ir/article-1-658-fa.html
تبریزی سیف اله، رزق ده کیوان، دشتی زاده پریسا. ارائه مدل سه‌بعدی تأثیر کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران سیستم‌های اطلاعاتی در بهبود مدیریت بحران شبکه‌های مخابراتی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1403; 14 (1) :7-7

URL: http://dpmk.ir/article-1-658-fa.html


1- گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2- دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه  تاثیر کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات ، دانش کاربران و تحلیلگران سیستم را بر مدیریت بحران در شبکه های مخابراتی ایران نشان می‌دهد. فقدان سیستم های اطلاعاتی با  کیفیت بالا که در مواقع بحرانی بتوانند سازمان را در انجام وظایف خود یاری دهند می‌تواند بعنوان یک معضل در شبکه‌های مخابراتی مطرح باشد. ضرورت این تحقیق  از نیاز مبرم به بهبود سیستمهای اطلاعاتی بکار رفته در زمانهای بحران ناشی می شود. هدف اصلی تحقیق  بهبود و توسعه مدل دو بعدی تأثیر کیفیت سیستم - کیفیت اطلاعات بر مدیریت بحران با افزودن بعد سوم « دانش کاربران و تحلیلگران »  به مدل دو بعدی یاد‌شده و ارائه مدل سه بعدی کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیلگران بر مدیریت بحران شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار می‌باشد. 
روش: روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و هدف بهبود مدل دو بعدی (کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات) تاثیر سیستمهای اطلاعاتی بر مدیریت بحران می باشد. برای انجام تحقیق از پرسشنامه استفاده شد. با استفاده از فورمول کوکران نمونه ای متشکل از 49 نفر از خبرگان متشکل از جامعه 980 نفری از مدیران و کارشناسان شبکه های مخابراتی بصورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. داده ها با استفاده از روش توصیفی و نرم افزار تحلیل آماری SPSS   مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . روایی پرسشنامه بصورت محتوایی و با محاسبه  ضریب نسبی روایی محتواCVR=0.79  و همچنین پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 88 درصد تاییدشد.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که (26.3٪) از تغییرات در مدیریت بحران توسط کیفیت سیستم، (17.4٪) و (14.4٪) از تغییرات بترتیب توسط کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیل‌گران سیستمهای اطلاعاتی توضیح داده می­شود که نشان دهنده تاثیر نسبتا متوسط کیفیت سیستم بر مدیریت بحران میباشد. یافته‌ها همچنین نشان داد که 28.3 درصد از تغییرات در مدیریت بحران توسط هر سه بعد توضیح داده می شوند که این درصد نسبتاْ متوسطی است.
نتیجه گیری: میانگین کل وزن‌های نسبی عناصر کیفی (کیفیت سیستم ، کیفیت اطلاعات و دانش کاربران و تحلیل‌گران) نشان‌داد که شبکه‌های مخابراتی ثابت و سیار ایران دارای سیستم‌های اطلاعاتی با کیفیت نسبتا متوسط هستند که برای سطوح اداری چندان مناسب نیستند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/30 | پذیرش: 1402/12/23 | انتشار الکترونیک: 1403/4/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb