پیام خود را بنویسید
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 400-387 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifee M, Nematollahzadeh S, Labafi S. Necessities of Using the Social Media in Medical Crisis Management. Disaster Prev. Manag. Know. 2019; 8 (4) :387-400
URL: http://dpmk.ir/article-1-226-fa.html
شریفی سید مهدی، نعمت اله زاده شیما، لبافی سمیه. الزامات به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1397; 8 (4) :387-400

URL: http://dpmk.ir/article-1-226-fa.html


1- دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران.
3- استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران.
چکیده:   (3067 مشاهده)
زمینه و هدف: در به ­کارگیری رسانه های اجتماعی در مدیریت بحران­ های پزشکی الزامات ویژه ­ای باید درنظر گرفته شود. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات به ­کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی است.
روش: روش این تحقیق تحلیل تم اسنادی می‌باشد. در این تحقیق اسنادی از جمله گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا در زمینه نقش رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی در مدیریت بحران مورد تحلیل تم قرار گرفت. برای بالا بردن روایی داده‌ها‌، تم‌‌ها‌ به دو نفر از خبرگان این حوزه ارجاع و پس از بازخور‌گیری بازنویسی شد.
یافته ها: پس از تجریه و تحلیل داده‌‌ها‌ به روش تحلیل تم، 2 تم اصلی و 7 تم فرعی حاصل گردید. تم‌‌ها‌ی اصلی شامل "آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان برای محافظت از خود و کمک به دیگران با استفاده از رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی" و "لزوم مدیریت صحیح رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی توسط مدیران" است. ازجمله تم‌‌ها‌ی فرعی می توان به "التزام به مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی و عمل مسئولانه"و"اطمینان از دریافت صحیح اطلاعات توسط افراد" اشاره نمود.
نتیجه ­گیری: الزامات شناسایی شده در این پژوهش در هریک از مراحل بحران می­تواند برای پیشگیری و حل بحران­ های پزشکی درنظر گرفته شود. با توجه به یافته­ ها برای مرحله پیش از بحران، الزاماتی چون آگاهی­ بخشی و توانمندسازی شهروندان، برای مرحله بحران، الزاماتی چون رصد رسانه‌ها‌ی اجتماعی و برای مرحله پسابحران، الزاماتی چون ایجاد منابع بازیابی بعد از بحران با استفاده از رسانه‌ها‌ی اجتماعی منتج شد.
متن کامل [PDF 461 kb]   (1811 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/5/2 | انتشار الکترونیک: 1397/9/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb