[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 387-400 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی
دکتر سید مهدی شریفی* 1، خانم شیما نعمت اله زاده2، دکتر سمیه لبافی3
1- دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران.
3- استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران.
چکیده:   (30 مشاهده)
زمینه و هدف: در به ­کارگیری رسانه های اجتماعی در مدیریت بحران­ های پزشکی الزامات ویژه ­ای باید درنظر گرفته شود. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات به ­کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی است.
روش: روش این تحقیق تحلیل تم اسنادی می‌باشد. در این تحقیق اسنادی از جمله گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا در زمینه نقش رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی در مدیریت بحران مورد تحلیل تم قرار گرفت. برای بالا بردن روایی داده‌ها‌، تم‌‌ها‌ به دو نفر از خبرگان این حوزه ارجاع و پس از بازخور‌گیری بازنویسی شد.
یافته ها: پس از تجریه و تحلیل داده‌‌ها‌ به روش تحلیل تم، 2 تم اصلی و 7 تم فرعی حاصل گردید. تم‌‌ها‌ی اصلی شامل "آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان برای محافظت از خود و کمک به دیگران با استفاده از رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی" و "لزوم مدیریت صحیح رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی توسط مدیران" است. ازجمله تم‌‌ها‌ی فرعی می توان به "التزام به مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی و عمل مسئولانه"و"اطمینان از دریافت صحیح اطلاعات توسط افراد" اشاره نمود.
نتیجه ­گیری: الزامات شناسایی شده در این پژوهش در هریک از مراحل بحران می­تواند برای پیشگیری و حل بحران­ های پزشکی درنظر گرفته شود. با توجه به یافته­ ها برای مرحله پیش از بحران، الزاماتی چون آگاهی­ بخشی و توانمندسازی شهروندان، برای مرحله بحران، الزاماتی چون رصد رسانه‌ها‌ی اجتماعی و برای مرحله پسابحران، الزاماتی چون ایجاد منابع بازیابی بعد از بحران با استفاده از رسانه‌ها‌ی اجتماعی منتج شد.
واژه‌های کلیدی: رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی، مدیریت بحران، بحران‌‌ها‌ی پزشکی.
متن کامل [PDF 461 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۹/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifee M, Nematollahzadeh S, Labafi S. Necessities of Using the Social Media in Medical Crisis Management. dpmk. 2019; 8 (4) :387-400
URL: http://dpmk.ir/article-1-226-fa.html

شریفی سید مهدی، نعمت اله زاده شیما، لبافی سمیه. الزامات به کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی. فصلنامه علمی-ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران . 1397; 8 (4) :387-400

URL: http://dpmk.ir/article-1-226-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792