پیام خود را بنویسید
دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 108-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izadi yazdan abadi A, ghazi I, mirzazadeh ghasab F. Prioritizing the factors influencing the role of mass media in natural disaster management using Hierarchy Process(AHP). Disaster Prev. Manag. Know. 2015; 5 (2) :100-108
URL: http://dpmk.ir/article-1-22-fa.html
ایزدی یزدان ابادی آزاده، غازی ایران، میرزازاده قصاب فرشته. اولویت بندی عوامل موثر در نقش رسانه های جمعی در مدیریت بحران های طبیعی با استفاده از روش AHP . دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1394; 5 (2) :100-108

URL: http://dpmk.ir/article-1-22-fa.html


1- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
2- پژوهشگاه شاخص پژوه تهران، ایران
3- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
چکیده:   (8888 مشاهده)

زمینه وهدف:بحران وضعیتی است که یک تغییر ناگهانی در یک یا چند بخش از عوامل متغییر یک سیستم ایجاد می کند. بحران می تواند پیامدها و اثرات مخربی بر جامعه بگذارد. در زمان وقوع بحران و مدیریت بحران های رخ داده، رسانه ها از ابزارهای کارآمد و بهنگام می باشند. در زمان بحران، نقش رسانه های جمعی به عنوان قدرتمندترین ابزار مدیریت افکار عمومی در مدیریت بحران بسیار پررنگ می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی و اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت مرحله پیش از بحران می باشد.

روش :روش تحقیق ، پیمایشی است که پژوهشگران با طرح سوالاتی در قالب پرسشنامه از متخصصان حوزه های مدیریت بحران، مدیریت رسانه و بحران و رسانه استفاده شده است.:برای اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت اثربخش مرحله پیش از بحران، پرسشنامه طرح شده توسط 12 تن از متخصصان امر رسانه و بحران در استان کرمان پاسخ داده شد و برای تجزیه و تحلیل پاسخ های داده شده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده و بر اساس وزن های داده شده به هر یک از معیارها و زیرمعیارها، اولویت بندی انجام گرفت و نرخ ناسازگاری بدست آمده که نشان دهنده صحت نتایج می باشد 0.02107 است.

یافته ونتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان میدهد که رسانه ها می توانند مدیریت مرحله پیش از بحران نقش به سزایی داشته باشند لذا توصیه می شوند که با عمل بر اساس اولویت بندی ارائه شده، به پیش بینی بحران، پیشگیری از آن و آمادگی برای مقابله بر اساس معیارها و زیرمعیارهای انتخاب شده توسط خبرگان بپردازند.

واژگان کلیدی: رسانه های جمعی، مدیریت بحران، فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی.

متن کامل [PDF 356 kb]   (3055 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/14 | پذیرش: 1394/10/9 | انتشار الکترونیک: 1394/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb