[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 100-108 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی عوامل موثر در نقش رسانه های جمعی در مدیریت بحران های طبیعی با استفاده از روش AHP
خانم آزاده ایزدی یزدان ابادی 1، خانم ایران غازی2، خانم فرشته میرزازاده قصاب3
1- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
2- پژوهشگاه شاخص پژوه تهران، ایران
3- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
چکیده:   (4091 مشاهده)

زمینه وهدف:بحران وضعیتی است که یک تغییر ناگهانی در یک یا چند بخش از عوامل متغییر یک سیستم ایجاد می کند. بحران می تواند پیامدها و اثرات مخربی بر جامعه بگذارد. در زمان وقوع بحران و مدیریت بحران های رخ داده، رسانه ها از ابزارهای کارآمد و بهنگام می باشند. در زمان بحران، نقش رسانه های جمعی به عنوان قدرتمندترین ابزار مدیریت افکار عمومی در مدیریت بحران بسیار پررنگ می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی و اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت مرحله پیش از بحران می باشد.

روش :روش تحقیق ، پیمایشی است که پژوهشگران با طرح سوالاتی در قالب پرسشنامه از متخصصان حوزه های مدیریت بحران، مدیریت رسانه و بحران و رسانه استفاده شده است.:برای اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت اثربخش مرحله پیش از بحران، پرسشنامه طرح شده توسط 12 تن از متخصصان امر رسانه و بحران در استان کرمان پاسخ داده شد و برای تجزیه و تحلیل پاسخ های داده شده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده و بر اساس وزن های داده شده به هر یک از معیارها و زیرمعیارها، اولویت بندی انجام گرفت و نرخ ناسازگاری بدست آمده که نشان دهنده صحت نتایج می باشد 0.02107 است.

یافته ونتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان میدهد که رسانه ها می توانند مدیریت مرحله پیش از بحران نقش به سزایی داشته باشند لذا توصیه می شوند که با عمل بر اساس اولویت بندی ارائه شده، به پیش بینی بحران، پیشگیری از آن و آمادگی برای مقابله بر اساس معیارها و زیرمعیارهای انتخاب شده توسط خبرگان بپردازند.

واژگان کلیدی: رسانه های جمعی، مدیریت بحران، فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی.

واژه‌های کلیدی: رسانه های جمعی، مدیریت بحران، فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی.
متن کامل [PDF 356 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izadi yazdan abadi A, ghazi I, mirzazadeh ghasab F. Prioritizing the factors influencing the role of mass media in natural disaster management using Hierarchy Process(AHP). dpmk. 2015; 5 (2) :100-108
URL: http://dpmk.ir/article-1-22-fa.html

ایزدی یزدان ابادی آزاده، غازی ایران، میرزازاده قصاب فرشته. اولویت بندی عوامل موثر در نقش رسانه های جمعی در مدیریت بحران های طبیعی با استفاده از روش AHP . فصلنامه علمی-ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران . 1394; 5 (2) :100-108

URL: http://dpmk.ir/article-1-22-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3858