hasanzadeh S, salimi tari A, Samadi Foroushani M, moradi rozbahani S, Miresmaeeli S S. Analyzing the Barriers and Guidelines to Improve Disaster Management Exercises Qualitatively in 22-District of Tehran Municipality Using a Descriptive – Structural Modelling. Disaster Prev. Manag. Know. 2025; 15 (3)
URL:
http://dpmk.ir/article-1-775-fa.html
حسن زاده سمیرا، سلیمی طاری عزیزاله، صمدی فروشانی مرضیه، مرادی روزبهانی صمیم، میراسماعیلی سیده سمانه. تحلیل موانع و راهکارهای ارتقای کیفی تمرینهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه شهر تهران با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1404; 15 (3)
URL: http://dpmk.ir/article-1-775-fa.html
1- دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
3- گروه مهندسی صنایع، ایوان کی، ایران
4- سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران، ایران.
5- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (11 مشاهده)
زمینه و هدف: سالانه تمرینهای متنوع و در سطوح ناحیه، منطقه و شهر تهران با هدف توانمندسازی کارکنان مدیریت بحران برای یادگیری و تمرین نقشها و عملکردهای مورد انتظار در پاسخ به شرایط اضطراری و ارتقای ظرفیتهای سازمانها و کنشگران درگیر برای پاسخ مؤثر، برنامهریزی و اجرا میگردد. پژوهش حاضر به شناسایی و تحلیل موانع و نقاط نیازمند بهبود تمرینهای برگزار شده مناطق 22گانه شهر تهران به منظور برنامهریزی بهبود مستمر پرداخته است.
روش: روش پژوهش ترکیبی از تحلیل محتوای کیفی، رویکرد دلفی فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری است. بدین منظور پس از مرور اسناد و تحلیل محتوای کیفی گزارشهای تمرین، فهرستی از موانع و نقاط نیازمند بهبود شناسایی و با توجه به مضامین مشترک مقولهبندی گردید. موانع استخراجی در 10 محور موضوعی و 27 زیرموضوع طبقهبندی گردید. در ادامه مبتنی بر رویکرد دلفی فازی پرسشنامه نیمه ساختاریافته طراحی و پس از دو مرحله پایش14مانع و نقاط قابل بهبود تمرینها مورد توافق مشارکتکنندگان قرار گرفت و مبتنی بر رویکرد مدلسازی ساختار تفسیری اثـرگـذاری و اثـرپـذیری موانع به صورت دوبهدو بررسی و ماتریس خودتعاملی ساختاری، ماتریس دسترسی اولیه و دسترسی نهایی تنظیم گردید. در مرحله بعد با توجه به مجموعه ورودی و خروجی، سطحبندی موانع اجرای تمرین مدیریت بحران مناطق 22گانه شهر تهران انجام و در نهایت مدل ساختار تفسیری طراحی گردید. مشارکتکنندگان پژوهش ترکیبی از خبرگان و مدیران و برنامهریزان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به صورت هدفمند با توجه به تسلط موضوعی و عضویت در تیم برنامهریزی و اجرای تمرینهای بحران انتخاب شدند.
یافتهها: مبتنی بر یافتههای مدل راهکارهای بهبود تمرینهای بحران مناطق 22گانه شهر تهران شامل: برنامهریزی تمرینها مبتنی بر نتایج ارزیابی خطر مناطق 22گانه شهر تهران؛ برنامهریزی آموزشی در راستای ارتقای دانش و مهارت کنشگران تمرین؛ اطمینانبخشی از آگاهی و درک مشترک برنامهریزان و برگزارکنندگان از فرایند اجرایی تمرین؛ تقویت مشارکت کنشگران کلیدی و نهادهای همکار در اجرای تمرینهای مناطق 22گانه شهر تهران؛ تقویت کارکرد و هماهنگی تمرینهای بحران مناطق 22گانه شهر تهران؛ تقویت زیرساختهای شبکه ارتباطاتی یکپارچه ستادهای مدیریت بحران مناطق 22گانه شهر تهران؛ سرمایهگذاری و تامین منابع مالی بروزرسانی تجهیزات و خدمات پشتیبانی تمرین مناطق 22گانه شهر تهران؛ تقویت رعایت اصول ایمنی و اطلاعرسانی محیطی محدوده سایت تمرین، کارآمدسازی فرایندهای یادگیری تمرین شامل مستندسازی، ارزشیابی و مدیریت درسآموختهها پیشنهاد میگردد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر تلاشی در راستای شناخت سیاستگذاران و برنامهریزان تمرینهای مدیریت بحران است که به منظور شناسایی موانع کلیدی و اولویتبندی زمینههای بهبود و در راستای تحقق اهداف آمادگی مدیریت بحران مناطق 22گانه شهر تهران به انجام رسیده و انتظار میرود پیادهسازی راهکارهای ارائه شده منجر به افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای تمرینهای بحران در مناطق شهر تهران گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/17 | پذیرش: 1404/4/17 | انتشار الکترونیک: 1404/9/30