Karimi Jafari F, Bairamzadeh S, Dabiri A. Identifying Crisis Management Strategies of Small Businesses Active in Iran's Food Industry During the Covid 19 Pandemic with a Mixed Approach. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 14 (3) :4-4
URL:
http://dpmk.ir/article-1-671-fa.html
کریمی جعفری فاطمه، بایرام زاده سونا، دبیری آرش. شناسایی استراتژیهای مدیریت بحران کسب وکارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 با رویکرد آمیخته. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1403; 14 (3) :4-4
URL: http://dpmk.ir/article-1-671-fa.html
1- دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
چکیده: (1861 مشاهده)
زمینه و هدف: با فراگیر شدن کووید 19 در سالهای اخیر، صنایع بیشماری در جهان درگیر بحرانی بیسابقه شدهاند. کسب و کارها به منظور حفظ بقا و موقعیت رقابتی خود همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصادی، ناچار به ایجاد تغییرات اساسی در استراتژیهای کسب و کار خود شدند. شناسایی هوشمندانه استراتژیهای مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار میآید، راهگشای تصمیمات کارا و اثربخش خواهد بود. از اینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی استراتژیهای مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید ۱۹ با رویکرد آمیخته است.
روش: پارادایم به کار رفته در پژوهش حاضر، عملگرا، رویکرد به کار رفته، آمیخته از نوع اکتشافی و استراتژی به کار رفته در بخش کیفی، تحلیل تم و در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه بخش کیفی متشکل از خبرگان موضوع بوده که مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری (تعداد 15 مصاحبه) ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی نیز متشکل از 314 نفر از روسا، سرپرستان، مدیران ارشد و میانی سازمانهای فعال در حوزه تولید مواد غذایی در ایران بودهاند. روش نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در بخش کمی به صورت تصادفی خوشهای صورت پذیرفت.
یافتهها: در بخش کیفی، تعداد 10 استراتژی مدیریت بحران در سه دسته کلی استراتژیهای بحران؛ استراتژیهای بقا؛ و استراتژیهای تابآوری به همراه زیرمجموعههای مرتبط شناسایی گردید. استراتژیهای کاهشی، یکپارچگی و ارتباط و توسعه و استقامت برای استراتژیهای بحران شناسایی و ارائه گردید. همچنین، پیگیری رقبا، آمادهسازی زیرساختها و برنامهریزی و جهتگیری استراتژیک برای استراتژیهای بقا؛ و در نهایت، استراتژیهای کار، مالی، بازاریابی و توانمندسازی منابع انسانی برای استراتژیهای تابآوری، شناسایی و ارائه گردیده است. در بخش کمی، پرسشنامه متشکل از استراتژیها مورد تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفت که در نتیجه آن تمام سوالات تایید شدند.
نوآوری: جستجوی محققان پژوهش حاضر در پایگاههای معتبر داخلی نشان داد که تاکنون پژوهشی که به شناسایی استراتژیهای مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 با رویکرد آمیخته پرداخته باشد، یافت نشد. بنابراین نوآوری پژوهش حاضر از سه جهت میباشد. اول، پژوهش حاضر به شناسایی استراتژیهای مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته است. دوم، به شناسایی استراتژیهای مدیریت بحران در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته شده است. سوم، سه نوع استراتژی بحران، تابآوری و بقا به همراه زیرمجموعههای آنها شناسایی گردیده است، در حالیکه تاکنون این استراتژیها به صورت جامع در پژوهشی شناسایی و ارائه نگردیده است.
نتیجهگیری: مواجهه هوشمندانه با بحران در محیط پیچیده صنایع، نیازمند درک و تحلیل درست شرایط و یافتن استراتژیهای اثربخش است. به خصوص مدیران کشور به علت دگرگونیهای سریع جهانی، منطقهای و پیشامدهای داخلی، با عدم قطعیتهای شدیدی مواجهاند. شناسایی هوشمندانه استراتژیهای مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار میآید، راهگشای تصمیمات موثر خواهد بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/1/6 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار الکترونیک: 1403/9/30