Mortezaei M, Jamshidi M J. Identifying and Prioritizing the Factors Affecting Hospital Quality Management in Crises (Case study: Covid-19 crisis in Kermanshah). Disaster Prev. Manag. Know. 2021; 11 (3) :274-286
URL:
http://dpmk.ir/article-1-428-fa.html
مرتضایی مهتاب، جمشیدی محمدجواد. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت بیمارستانی در بحران ها (مورد مطالعه: بحران کووید 19 در شهر کرمانشاه). دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1400; 11 (3) :274-286
URL: http://dpmk.ir/article-1-428-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده: (1699 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت بیمارستانی در بحرانها با مورد مطالعه بیمارستانهای شهر کرمانشاه در شرایط بحران کووید-19 انجام شده است.
روش: جامعه آماری این پژوهش، در بخش کیفی کلیه کارکنان بیمارستانهای شهر کرمانشاه بودند که بر اساس اشباع نظری و منطق نمونه گیری نظری و گلوله برفی تعداد 17 نفر انتخاب گردیدند. نمونه آماری در بخش کمی تعداد 150 نفر بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش در دو بخش کیفی و کمی به ترتیب مصاحبه و پرسشنامه بود که در بخش کیفی مصاحبه به صورت حضوری و پرسشنامهها در بخش کمی به صورت فرم برخط گوگل در بین اعضای نمونه توزیع گردید. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از تمهای به دست آمده در بخش کیفی طراحی گردید. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت و در بخش کمی با استفاده از آزمون فریدمن، اولویت بندی صورت گرفت. نرم افزار مورد استفاده در بخشهای کیفی و کمی به ترتیب MAXQDA 2018 و SPSS 25 بوده است.
یافتهها: نتایج بخش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون با استفاده از مصاحبهها نشان داد که 24 تم فرعی در قالب 4 تم اصلی شامل ساختار، کارکنان، فرآیند و نتایج دسته بندی شدند. همچنین نتایج حاصل از بخش کمی و آزمونt تک نمونهای نشان داد که کلیه این عوامل بر مدیریت کیفیت بیمارستانی تأثیر گذارند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمون فریدمن به منظور بررسی اولویت بندی عوامل نیز برای اولویت عوامل با توجه به میانگین رتبهها ترتیب اولویت را به صورت کارکنان، فرآیند، ساختار و نتایج نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/10 | پذیرش: 1400/5/4 | انتشار الکترونیک: 1400/6/7