[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 321-338 برگشت به فهرست نسخه ها
تاب‌آوری سازمان‌های خبری در بحران‌های طبیعی: استعاره «انسان زنده هوشیار»
آقای سعید قنبری* 1، دکتر سیاوش صلواتیان2، دکتر علی اصغر کیا3
1- کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران
2- استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
3- استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ،ایران
چکیده:   (47 مشاهده)
زمینه و هدف: بلایای طبیعی از جمله مخاطراتی هستند که می‌توانند در صورت وقوع در یک محیط به بحران تبدیل شوند. این بحران‌ها اگر در محیط پیرامونی یک سازمان رسانه‌ای خبری رخ دهند، سبب می‌شوند تا این سازمان‌ها دچار بحران سازمانی شده و در انجام مسئولیت اجتماعی خود ناکام بماند؛ لذا این مقاله به ارائه مفهوم جدیدی از تاب‌آوری سازمان‌های خبری در بحران‌های طبیعی پرداخته است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و داده‌های مورد نیاز این مقاله به کمک مطالعه اسنادی-کتابخانه‌ای جمع‌آوری گردیده است؛ برای این منظور جستجوی گسترده‌ای در منابع و بانک‌های اطلاعاتی انجام و جدیدترین منابع در زمینه تاب‌آوری سازمانی گردآوری شد.
یافته‌ها و نتایج: تاب‌آوری سازمانی سازمان‌های رسانه‌ای خبری در هنگام بلایای طبیعی در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است و این موضوع ریشه در عدم باور مدیران رسانه‌ها به مسئولیت اجتماعی خویش دارد؛ لذا تاب‌آوری چنین سازمان‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد؛ الزامات پرداختن به چنین موضوعی تلقی تاب‌آوری سازمانی به‌عنوان راهبرد و استراتژی سازمان، وجود برنامه مدون تاب‌آوری در سازمان و سنجش مداوم تاب‌آوری سازمان است که جامه عمل پوشاندن به آن‌ها تاب‌آوری آینده‌نگرانه، تاب‌آوری همزمان، تاب‌آوری گذشته‌نگر را برای چنین سازمان‌هایی به ارمغان می‌آورد.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری سازمانی، رسانه‌های خبری، بحران، مدیریت بحران، بلایای طبیعی، ارتباطات بحران
متن کامل [PDF 539 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۹/۱۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbary S, Salavatian S, Kia A A. Resilience of News Organizations in Natural Crises:" Conscious Alive Humane" Metaphor . dpmk. 2019; 8 (4) :321-338
URL: http://dpmk.ir/article-1-213-fa.html

قنبری سعید، صلواتیان سیاوش، کیا علی اصغر. تاب‌آوری سازمان‌های خبری در بحران‌های طبیعی: استعاره «انسان زنده هوشیار». فصلنامه علمی-ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران . 1397; 8 (4) :321-338

URL: http://dpmk.ir/article-1-213-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792