Rahimi E. Studying the importance and priority dimensions in crisis management from the employees’ view . Disaster Prev. Manag. Know. 2018; 8 (1) :54-65
URL:
http://dpmk.ir/article-1-173-fa.html
عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدرس دانشگاه پیام نور استان مرکزی. اراک، ایران
چکیده: (4716 مشاهده)
زمینه و هدف: سازمانها و صنایع پیوسته متأثر از بحرانهای پیرامون قرار دارند. ازاین رو مدیران باید برای پیشگیری و یا کاهش تأثیر بحرانها بر سازمان و صنایع تحت مدیریت خود، چاره اندیشند. بهترین اقدام بهکارگیری مدیریت بحران است. هدف این پژوهش بررسی میزان اهمیت و اولویتبندی ابعاد مدیریت بحران از دیدگاه کارکنان بود.
روش: این پژوهش، بر اساس روش گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان صنعت پتروشیمی شازند و نمونه پژوهش 207 نفر از این جامعه بود، که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مذکور 929 محاسبه گردید. این ضریب از پایایی برخوردار بوده است. همچنین از آزمون T و آزمون فریدمن توسط نرم افزار SPSS جهت بررسی اهمیت و اولویتبندی ابعاد مدیریت بحران استفاده شد.
یافتهها: مقایسه ابعاد مدیریت بحران با میانگین فرضی 3 نشان داد که میزان اهمیت تمامی ابعاد از دیدگاه کارکنان، بیش از متوسط بوده و به طور کلی تمامی ابعاد در سطح مطلوبی قرار دارد. از نظر اولویتبندی نیز عوامل پیشگیری، واکنش، آمادگی و پساواکنش به ترتیب رتبههای نخست تا چهارم را کسب نمود.
نتایج: بر اساس یافتههای پژوهش راهبردهای سازمانی و تصمیمگیری در زمینه مدیریت بحران و کاهش اثرات بحران، به میران پیشنهاد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/21 | پذیرش: 1396/10/13 | انتشار الکترونیک: 1396/12/5