دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم،شماره چهارم،زمستان 1397 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 400-387 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران.
3- استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران.
چکیده:   (3080 مشاهده)
زمینه و هدف: در به ­کارگیری رسانه های اجتماعی در مدیریت بحران­ های پزشکی الزامات ویژه ­ای باید درنظر گرفته شود. هدف از این تحقیق، شناسایی الزامات به ­کارگیری رسانه‌های اجتماعی در مدیریت بحران‌های پزشکی است.
روش: روش این تحقیق تحلیل تم اسنادی می‌باشد. در این تحقیق اسنادی از جمله گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا در زمینه نقش رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی در مدیریت بحران مورد تحلیل تم قرار گرفت. برای بالا بردن روایی داده‌ها‌، تم‌‌ها‌ به دو نفر از خبرگان این حوزه ارجاع و پس از بازخور‌گیری بازنویسی شد.
یافته ها: پس از تجریه و تحلیل داده‌‌ها‌ به روش تحلیل تم، 2 تم اصلی و 7 تم فرعی حاصل گردید. تم‌‌ها‌ی اصلی شامل "آگاهی بخشی و توانمندسازی شهروندان برای محافظت از خود و کمک به دیگران با استفاده از رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی" و "لزوم مدیریت صحیح رسانه‌‌ها‌ی اجتماعی توسط مدیران" است. ازجمله تم‌‌ها‌ی فرعی می توان به "التزام به مسائل اخلاقی، قانونی و اجتماعی و عمل مسئولانه"و"اطمینان از دریافت صحیح اطلاعات توسط افراد" اشاره نمود.
نتیجه ­گیری: الزامات شناسایی شده در این پژوهش در هریک از مراحل بحران می­تواند برای پیشگیری و حل بحران­ های پزشکی درنظر گرفته شود. با توجه به یافته­ ها برای مرحله پیش از بحران، الزاماتی چون آگاهی­ بخشی و توانمندسازی شهروندان، برای مرحله بحران، الزاماتی چون رصد رسانه‌ها‌ی اجتماعی و برای مرحله پسابحران، الزاماتی چون ایجاد منابع بازیابی بعد از بحران با استفاده از رسانه‌ها‌ی اجتماعی منتج شد.
متن کامل [PDF 461 kb]   (1822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/5/2 | انتشار الکترونیک: 1397/9/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.