پیام خود را بنویسید
دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 123-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandari M, Asghari H, Modiri M. Identifying and Prioritizing Risk Factors in Supply Chain Logistics for Crisis Management Using an Integrated Fuzzy Approach. Disaster Prev. Manag. Know. 2025; 15 (1) :104-123
URL: http://dpmk.ir/article-1-718-fa.html
اسکندری محمد، اصغری حامد، مدیری مهدی. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل خطر حوزه لجستیک زنجیره تأمین به‌منظور مدیریت بحران با رویکرد یکپارچه فازی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1404; 15 (1) :104-123

URL: http://dpmk.ir/article-1-718-fa.html


1- مجتمع دانشگاهی مهندسی و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
2- گروه مهندسی عمران و مدیریت بحران، مجتمع دانشگاهی مهندسی و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
چکیده:   (741 مشاهده)
زمینه و هدف رویدادهای اخیر جهانی مانند همه‌گیری کووید-19، جنگ‌ها، شوک‌های جمعیتی و غیره، به قرنطینه، تعطیلی کارخانجات، تغییر در تقاضا، عدم قطعیت‌ها و اختلال در زنجیره تأمین منجر شده است. ازاین‌رو اختلال در حوزه لجستیک به‌عنوان بخشی از زنجیره تأمین مواد غذایی، ممکن است؛ بهبود عرضه و امنیت غذایی را دچار چالش کند. در چنین حالتی شناسایی دقیق و مؤثر تهدیدها برای پیش‌گیری از آسیب‌پذیری به این حوزه ضروری است. بنابراین هدف این تحقیق شناسایی و ارزیابی مهم‌ترین عواملی است که حوزه لجستیک را تهدید می‌کند.
روش برای این منظور از تحلیل پارتو و یک رویکرد یکپارچه فازی شامل تجزیه‌و‌تحلیل طبقه‌بندی‌شده (MICMAC) و مدل‌سازی ساختاری تفسیری کل (TISM) استفاده شده است.
یافته ها باتوجه‌به بررسی‌های انجام‌شده از تحقیق‌های قبلی و براساس بازخورد کارشناسان، 16 عامل در ابتدا شناسایی و پس از به‌کارگیری تحلیل پارتو، 12 عامل برای تجزیه‌و‌تحلیل بعدی انتخاب شدند که بلایای طبیعی (R 9)، سوء مدیریت در انتخاب تأمین‌کننده (R 12)، اعتصاب حمل‌و‌نقل (R 15)، کمبود کارکنان ماهر (R 14) و حداقل مصرف سوخت (R 1) از مهم‌ترین عوامل هستند.
نتیجه گیری انتظار می‌رود این تحقیق علاوه‌بر توسعه و افزایش تاب‌آوری حوزه لجستیک در آتی، به مدیران و سیاست‌گذاران برای تصمیم‌گیری صحیح راهبردی و در نتیجه دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار کمک کند.


متن کامل [PDF 7418 kb]   (195 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (138 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/3 | پذیرش: 1403/10/26 | انتشار الکترونیک: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb