پیام خود را بنویسید
دوره 14، شماره 3 - ( پاییز- در حال انتشار 1403 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 7-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi M, Ahmadvand A M, Samadi-Foroushani M. Air Disaster System Dynamics Analysis to Develop Policies to Prevent Accidents Based on Upgrade Flight Safety. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 14 (3) :7-7
URL: http://dpmk.ir/article-1-664-fa.html
مرادی مصطفی، احمدوند علی‌محمد، صمدی فروشانی مرضیه. تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه سیاست‌های پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1403; 14 (3) :7-7

URL: http://dpmk.ir/article-1-664-fa.html


1- گروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوان‌کی، ایوان‌کی، ایران.
چکیده:   (828 مشاهده)
زمینه و هدف: کشف علت بروز سوانح هوایی و پیشگیری از آن‌ها، به عنوان موتور محرک تحقیق و توسعه صنعت هوایی مرجعی برای برطرف نمودن ایرادات طراحی و ساخت به‌منظور پیشگیری از سوانح هوایی در آینده است. پژوهش حاضر با جستجوی پویایی‌های مدیریت بحران سوانح هوایی کشور به شناسایی سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی پرداخته است.
روش: برای این منظور پس از مرور مطالعات سوانح هوایی، مدل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی با مشارکت سیاست‌گذاران و خبرگان صنعت هوانوردی کشور طراحی گردید. پس از اعتبارسنجی، مدل در افق بیست‌ساله شبیه‌سازی و با توجه به نتایج تحلیل حساسیت مونت‌کارلو، سیاست‌های پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر سه راهبرد توسعه ناوگان هوایی کشور، استانداردسازی و ارتقاء ایمنی پرواز و توسعه صلاحیت پروازی خلبانان شناسایی و با اعمال سیاست‌های هر راهبرد به‌طور جداگانه بر روی مدل، نتایج مورد آزمون و مقایسه واقع گردید.
یافته‌ها: بر مبنای یافته‌های حاصل از شبیه‌سازی مدل، سیاست‌های ترکیبی منتخب شامل 1-تأمین مالی و تخصیص بودجه به توسعه ناوگان و خرید هواپیمای جدید به‌منظور کاهش پنجاه‌درصدی ناوگان فرسوده در طول 5 سال، 2-حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان ناوگان هوایی کشور و انتقال فناوری‌های پیشرفته به داخل در قراردادهای بین‌المللی، 3-متناسب‌سازی استاندارد برنامه‌ریزی پرواز و هواپیماهای در دسترس،  4-افزایش نظارت بر کیفیت اجرای برنامه‌ریزی پروازها طبق استانداردهای بین‌المللی، 5-تخصیص منابع مالی توسعه ناوگان هوانوردی به توسعه تجهیزات ایمنی پرواز، 6-بررسی و ریشه‌یابی علل سوانح هوایی و اجرای ارزیابی ریسک طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی (CAD1119 کشوری)، 7-افزایش بهره‌وری دوره‌های آموزش عالی هوانوردی و توسعه صلاحیت کارکنان پروازی و 8-افزایش نظارت بر رعایت شرایط آمادگی جسمی و روحی خلبانان برای پرواز ارائه گردید.
نتیجه‌گیری: مدل پیشنهادی کاربردی از پویایی‌شناسی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی به‌منظور توسعه ابزار سیاست‌گذاری پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز است و کارایی آن با توجه به داده‌های سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو نشان داده‌شده است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/2/24 | انتشار الکترونیک: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb