پیام خود را بنویسید
دوره 13، شماره 4 - ( زمستان- در حال انتشار 1402 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 7-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samia J, Ranjbar Shoubi M, Nikpour A. Spatial-Temporal Analysis of Road Accidents in Haraz Road Using Spatial Statistics and Geographical Information System. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 13 (4) :7-7
URL: http://dpmk.ir/article-1-633-fa.html
سمیعا جلال، رنجبر شوبی منوچهر، نیک پور عامر. تحلیل مکانی-زمانی تصادفات جاده ای در محور مواصلاتی هراز با استفاده از شاخص های آمار مکانی و سیستم اطلاعات جغرافیایی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1402; 13 (4) :7-7

URL: http://dpmk.ir/article-1-633-fa.html


1- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده:   (175 مشاهده)
زمینه و هدف: تصادفات جاده ای یکی از مهمترین عوامل مصدومیت، معلولیت و مرگ و میر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و مخصوصا ایران می باشد. وقوع تصادفات جاده ای در محور هراز به عنوان یکی از مهمترین محورهای توریستی کشور، دغدغه بسیاری از مسافران و گردشگران می باشد. هدف اصلی این مقاله، مطالعه توزیع و پراکنش تراکم تصادفات جاده ای و شناسایی خوشه های مکانی تصادفات در جاده هراز به عنوان یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی استراتژیک و توریستی کشور می باشد.
روش: اطلاعات مرتبط با تصادفات جاده ای در محور هراز توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران جمع آوری شده است که در آن تراکم تصادفات و خوشه های مکانی تصادفات با استفاده از تابع تخمین کرنل و شاخص آمار مکانیGetis-Ord Gi* در روش تحلیل نقاط حاد حادثه خیز در بازه زمانی 5 ساله 1395-1399 مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفته است.
یافته ها: نتایج بدست آمده از اعمال تابع تخمین تراکم کرنل نشان دهنده تعییر پذیری مکانی-زمانی تراکم تصادفات جاده ای در امتداد محور هراز در بازه زمانی 1395-1399 بوده که در آن منطقه کهرود پایین بیشترین میزان تراکم تصادفات را به خود اختصاص داده است. تحلیل نقاط حاد حادثه خیز نیز مشخص کرده است که در قسمتهای پنجاب، کهرود پایین، گرنک و پلور خوشه های مکانی تصادفات با مقدار میانگین Z-score 4.49 شکل گرفته است که در طول زمان و در بازه زمانی 5 ساله، تعداد خوشه های تصادفات، درصد تصادفات رخ داده در خوشه ها و همچنین طول محور در خوشه های تصادفات شناسایی شده کاهش پیدا کرده است.
نتیجه گیری: تابع تخمین تراکم کرنل و روش تحلیل نقاط حاد حادثه خیز در بررسی و تحلیل مکانی-زمانی توزیع پراکنش و تراکم تصادفات و همچنین شناسایی خوشه های مکانی تصادفات در محور هراز موثر بوده است.  نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در جهت انجام اقدامات اصلاحی فنی و ساختاری، امداد رسانی و همچنین آگاهی بخشی مسافران از وجود قسمتهای خطرناک مورد استفاده قرار گیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/20 | پذیرش: 1402/10/26 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb