مسیریابی وسایل نقلیه امدادرسان برای مقابله با بلایا در یک زنجیره تأمین بشردوستانه
|
مسعود پورناصر1، حسین عموزادخلیلی*2، احسان مومنی3، محمد مهدی موحدی4، مجید معتمدی5 |
1- دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران 2- استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران 3- استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، پردیس، ایران 4- دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران 5- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر، نوشهر، ایران |
|
چکیده: (413 مشاهده) |
زمینه و هدف: تصمیمگیری به منظور تخصیص بهینه مسیر برای وسایل نقلیه امدادی، بر موفقیت واکنش در بلایا و همچنین، امنیت قربانیان تأثیر میگذارد. در این مقاله یک مدل بهینهسازی چند هدفه برای تعیین مسیر وسایل نقلیه در پاسخ به تدارکات امداد بشردوستانه پیشنهاد میگردد.
روش: دو تابع هدف برای بهبود کارایی و اثربخشی فرموله شده است. هدف اول، به حداقل رساندن کل هزینههای هر مسیر میباشد. هدف دوم، به حداقل رساندن کل زمان تعمیرات وسایل نقلیه برای امدادرسانی مجدد به قربانیان از تمام مناطق آسیب میباشد. برای حل مدل پیشنهادی از روش محدودیت اپسیلون (EC) استفاده شده است.
یافتهها: قابلیت کاربرد مدل پیشنهادی از طریق مطالعه موردی نشان داده شده است. نتایج به دست آمده از حل مدل پیشنهادی با طرح مسیریابی موجود مقایسه میشود. مقایسهها نشان میدهد که نتایج بهدستآمده از حل مدل پیشنهادی، مناسبتر از برنامههای مسیریابی فعلی است.
نتیجه گیری: علاوه بر این، نتایج این مطالعه میتواند مزیتی برای تصمیمگیرندگان به منظور در نظر گرفتن استراتژیهای مناسب برای واکنش به بلایا فراهم نماید.
|
شمارهی مقاله: 5 |
واژههای کلیدی: بلایا، تخصیص، مسیریابی، اپسیلون محدودیت |
|
متن کامل [PDF 486 kb]
(132 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/2/28 | انتشار الکترونیک: 1401/6/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|