پیام خود را بنویسید
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم ، شماره سوم ، پاییز 1394 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 253-237 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, Hashemian A S. “management of unexpected accidents in the subway of Razavi holy shrine” . Disaster Prev. Manag. Know. 2015; 5 (3) :237-253
URL: http://dpmk.ir/article-1-37-fa.html
فلاحی علیرضا، هاشمیان عاطفه سادات. مدیریت سوانح غیر مترقبه در فضای زیرگذر حرم رضوی. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1394; 5 (3) :237-253

URL: http://dpmk.ir/article-1-37-fa.html


1- دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده معماری، گروه بازسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران
2- بازسازی پس از سانحه ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.ایران.
چکیده:   (7908 مشاهده)

زمینه و هدف: از آنجاکه مجموعه مطهر حرم رضوی به عنوان یکی از بزرگترین زیارتگاه­های شیعیان روزانه پذیرای حجم وسیعی از زوار می­باشد، شرایط ویژه قسمت­های مختلف آن به­گونه­ایست که کوچکترین سانحه طبیعی و یا انسان­ساز خسارات مادی و معنوی جبران ناپذیری را به­دنبال خواهد داشت. یکی از این فضاها، فضای زیرگذر مجموعه است که لزوم آسیب­شناسی آن در مواجه با بحران­های احتمالی امری ضروریست. هدف مقاله ارائه راهکارهای اجرایی جهت کاهش خسارات و تلفات احتمالی زوار به دنبال وقوع حادثه غیرمترقبه در فضاهای زیرسطحی است.

روش: روش تحقیق حاضر متکی بر روش­شناسی کیفی است که عمدتا مبتنی بر مشاهده است. همچنین برای جمع­آوری اطلاعات از بررسی اسناد و انجام مصاحبه عمیق با مدیران، خدام و زوار بهره گرفته شده­است. دراین مرحله داده­های حاصل از طریق تکنیک سوات مورد سنجش قرار گرفته است. در این ماتریس ضعف­ها و قوت­های محیط داخلی زیرگذر در کنار تهدید­ها و فرصت­های محیط خارجی آن بررسی و به ارائه راهکارها منجر­شده است.

یافته: یافته­های پژوهش حاضر بیانگر لزوم مناسب­سازی فضای زیرگذر حرم مانند اصلاح کیفیت تهویه و روشنایی، اصلاح دسترسی ها و رفع المان­های غیر سازه­ای خطرناک می­باشد، که تنها در پرتو سیاست­های مدیریتی از جمله بیمه اشخاص و ابنیه، آموزش هدفدار و مانورهای منظم در کنار عملیات مهندسی و فنی از جمله بهبود ترافیک و ارتقای ایمنی حمل و نقل پیاده و سواره میسر است.

نتیجه گیری: تناسبت کالبد اماکن مقدس با رفتار و عادات زوار و کاربران آن در تمامی شرایط به­ویژه شرایط اضطراری ناشی از سانحه در پرتو سیاست­های مدیریتی و فنی- مهندسی است که نقش اساسی در کاهش خسارات و تلفات به دنبال سوانح احتمالی دارد.

متن کامل [PDF 1903 kb]   (2985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/27 | پذیرش: 1394/12/26 | انتشار الکترونیک: 1394/12/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی دانش پیشگیری و مدیریت بحران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb