روش های کنترل ماسه های روان به منظور پیشگیری از بروز بحران درخطوط ریلی راه آهن ایران
|
ایمان منوری*1، علی اصغر مرتضوی2، عابد امراللهی3 |
1- دانشکده مهندسی عمران،آّب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران 2- و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران 3- دانشکده فنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات. محلات. ایران |
|
چکیده: (7151 مشاهده) |
زمینه و هدف: پدیده حرکت ماسه های روان، به عنوان یکی از بلایای طبیعی مناطق کویری همواره خسارات فراوانی را به بخش حمل ونقل کشور تحمیل میکند. به طوری که 5.5% از کل خطوط ریلی در مناطق ماسه گیر قرار دارند. از طرفی الزام عبور خطوط راه آهن از مناطق کویری و ماسه گیر و مشکلات متعدد ایجاد شده برای خطوط راه آهن از جمله، خروج از خط ناگهانی قطارها، مسدودیهای متعدد، صلبیت روسازی، فرسودگی ادوات اتصال خط، کاهش ایمنی و هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری باعث شده تا ارائه و اجرای راهکارهای تثبیت ماسه های روان در مناطق کویری ریلی به یک امر ضروری تبدیل شود.
روش: انجام تحقیقات در این زمینه به صورت مطالعات کتابخانه ای یعنی کاوش در متون موجود و همچنین مطالعات میدانی با حضور در خطوط ریلی ماسه گیر در اداره کل راه آهن شرق کشور صورت پذیرفت. مطالعات با هدف یافتن راهکارهای تثبیت ماسه های روان و جلوگیری از رسوب آنها در خطوط ریلی صورت پذیرفت.
یافته ها: راهکارهای ارایه شده در این تحقیق، در موضوع تثبیت ماسه های روان قبل از رسیدن به خطوط ریلی مانند پوشش گیاهی، احداث خاکریز خندق، تله های رسوبگیر، احداث دیوار، مالچ پاشی و در موضوع جلوگیری از ته نشین شدن ماسه ها در خط مانند احداث دالخط کوهان دار و گالری به معرفی و بحث گذاشته شده است.
نتیجه گیری: مشاهدات میدانی در ادارات کل راه آهن شرق ، تهران و اصفهان بیانگر این مطلب است که تاکنون راهکارهایی مانند احداث دیوارهای تراورسی، کاشت نهال و احداث خاکریزخندق به طور جداگانه و به صورت محدود در راهآهن کشور اجرایی گردیده؛ ولی در اغلب موارد به دلیل توجه نکردن به محدودیتهای روشهای اشاره شده، مشکل ورود ماسه به خطوط به طور کامل برطرف نگردیده یا در صورت برطرف شدن، پس از مدتی از این موانع عبور کرده و مجدداً به خط رسیده است. در حقیقت شرایط و ویژگیهای مسیر ریلی به گونه ای است که ارایه روش یا روشهای اجرایی تثبیت ماسه های روان در راه آهن کشور نیازمند مطالعات اقلیمی، جغرافیایی، ژئومرفولوژی، فیزیکی و فرسایشی خاص هر منطقه ماسه گیر نیز میباشد. به دلیل محدودیتهای اجرای هر راهکار، بهترین حالت به منظور جلوگیری از ترسیب ماسه درون خطوط ریلی راه آهن ج.ا.ا. ، ترکیبی از دو یا چند راهکار، آن هم بنا به مطالعات خاص هر منطقه و شرایط اجرایی نظیر زمان و هزینه در خطوط ریلی معرفی میگردد تا محدودیت یک راهکار توسط راهکارهای دیگر دیگر پوشش داده شود. در انتهای این پژوهش نیز، راهکار تثبیت ماسه های روان در قسمتی از بلاک ریلی ماسه گیر تل حمید- منتظرقائم در اداره کل راه آهن شرق کشور ارائه گردید. |
|
واژههای کلیدی: ماسه های روان، خطوط ریلی ماسه گیر، روش های تثبیت ماسه، مدیریت بحران در راه آهن، مناطق ماسه گیر |
|
متن کامل [PDF 569 kb]
(2397 دریافت)
|
نوع مطالعه: ترویجی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/12 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار الکترونیک: 1396/4/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|
|
نظرات کاربران |
نظر ارسال شده توسط Your Name or Email در تاریخ 1397/1/22 |
MY references:" A bibliography of aeolian(eolian)sand dunes and related phenomena to the end of 1989"
page 8.under: Alvarez de Benito G. Three references. |
|