Moradi M, Ahmadvand A M, Samadi-Foroushani M. Dynamics Analysis of the Aviation Accident Management System in Iran and Identifying the Prevention Policies. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 14 (3) :274-291
URL:
http://dpmk.ir/article-1-664-fa.html
مرادی مصطفی، احمدوند علیمحمد، صمدی فروشانی مرضیه. تحلیل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی بهمنظور توسعه سیاستهای پیشگیری سوانح مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1403; 14 (3) :274-291
URL: http://dpmk.ir/article-1-664-fa.html
1- گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، استان سمنان، ایران.
2- گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، ایوانکی، استان سمنان، ایران و پژوهشگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3436 مشاهده)
زمینه و هدف کشف علت بروز سوانح هوایی و پیشگیری از آنها بهعنوان موتور محرک تحقیق و توسعه صنعت هوایی مرجعی برای برطرف کردن ایرادات طراحی و ساخت بهمنظور پیشگیری از سوانح هوایی در آینده است. پژوهش حاضر در جستوجوی پویاییهای مدیریت بحران سوانح هوایی کشور و شناسایی سیاستهای پیشگیری از سوانح هوایی است.
روش برای این منظور پس از مرور مطالعات سوانح هوایی، مدل پویایی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی با مشارکت سیاستگذاران و خبرگان حوزه هوانوردی طراحی شد. پس از اعتبارسنجی، مدل در افق 20 ساله شبیهسازی شد و باتوجهبه نتایج تحلیل حساسیت مونتکارلو، سیاستهای پیشگیری از سوانح هوایی مبتنی بر 3 راهبرد توسعه ناوگان هوایی کشور، استانداردسازی و ارتقای ایمنی پرواز و توسعه صلاحیت پروازی خلبانان شناسایی شد. سیاستهای هر راهبرد بهطور جداگانه بر روی مدل اعمال و نتایج مقایسه شد.
یافته ها بر مبنای یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ترکیبی منتخب ارائه شد: 1. تأمین مالی و تخصیص بودجه به توسعه ناوگان و خرید هواپیمای جدید بهمنظور کاهش 50 درصدی ناوگان فرسوده در طول 5 سال؛ 2. حمایت از صنایع داخلی دانشبنیان ناوگان هوایی کشور و انتقال فناوریهای پیشرفته به داخل در قراردادها؛ 3. متناسبسازی استاندارد برنامهریزی پرواز و هواپیماهای در دسترس؛ 4. افزایش نظارت بر کیفیت اجرای برنامهریزی پروازها طبق استانداردهای بینالمللی؛ 5. تخصیص منابع مالی توسعه ناوگان هوانوردی به توسعه تجهیزات ایمنی پرواز؛ 6. بررسی و ریشهیابی علل سوانح هوایی و اجرای دستورالعمل ارزیابی ریسک طبق دستورالعملهای بینالمللی (CAD1119 کشوری)؛ 7. افزایش بهرهوری دورههای آموزش عالی هوانوردی و توسعه صلاحیت کارکنان پروازی؛ 8. افزایش نظارت بر رعایت شرایط آمادگی جسمی و روحی خلبانان برای پرواز.
نتیجه گیری مدل پیشنهادی کاربردی از پویاییشناسی سیستم مدیریت بحران سوانح هوایی بهمنظور توسعه ابزار سیاستگذاری پیشگیری از سوانح هوایی، مبتنی بر ارتقای ایمنی پرواز است و کارایی آن باتوجهبه دادههای سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو نشان داده شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/2/24 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10