پیام خود را بنویسید
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم، شماره چهارم، زمستان 1399 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 338-325 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلاب
دکتر محمدمهدی خبیری1، آقای امید انصاری2، خانم زهره غفوری فرد3
1- دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد ، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد،یزد ، ایران
چکیده:   (167 مشاهده)
پیش زمینه و هدف :با توجه به اینکه مناطق کویری کشور ما تجربه سیل‌‌‌‌‌های مخرب در فصول پاییز و زمستان را دارد و ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین ناچارند برای امور امدادرسانی و بازسازی به مناطق سیل زده تردد نمایند، نیاز به جاد‌‌ه‌های‌‌ مواصلاتی دارند. در این شرایط موضوع اثر بارگذاری ‌‌ماشین‌آلات‌‌ ساختمانی بر خرابی روسازی با لا‌‌یه‌ها‌‌ی اشباع شده در اثر سیل مورد توجه قرار می‌گیرد.
روش: در این پژوهش برای مدلسازی نرم­افزارEverstress‌‌  به کارگرفته شده است و برای ‌خاک­بستر از ماسه ریز با سه درصد رطوبت متفاوت استفاده شده است، زیرا خاک شهرهای کویری، خاک ماسه است که در روان­گرایی نسبت به رطوبت حساس­تر از سایر خاک­ها می­باشند. همچنین در مدلسازی از 4 نوع لودر استفاده شد، زیرا در شرایط سیل این ماشین­ها بیشترین کاربرد را دارند. برای بررسی این موضوع دو پارامتر ماکزیمم کرنش افقی زیر آسفالت و کرنش قائم روی خاک‌­بستر در نظر گرفته شده است.
یافته‌ها: با افزایش درصد رطوبت ‌خاک­بستر و کاهش CBR، مقادیر کرنش قائم روی ‌خاک­‌بستر افزایش و کرنش افقی زیر لایه آسفالت کاهش می‌یابد. برای مثال، لودر  LT953 با افزایش رطوبت و کاهش CBR، از ۵۰ به ۲۵ مقدار، کرنش قائم ۲۸۶‌‌ افزایش و کرنش افقی ۹/۲۰ کاهش یافته و با افزایش وزن لودر‌ها، کرنش قائم افزایش و کرنش افقی کاهش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: استفاده از تجهیزات امدادرسانی متناسب با وضعیت زیرساخت موجود، بدین جهت توجیه می‌شود که از ماشین‌آلات با وزن چرخ و وزن کل کمتری در معابر، با زیرسازی ضعیف­تر استفاده شود، زیرا طبق نتایج با افزایش رطوبت ‌خاک‌بستر و روسازی ضعیف شده و قدرت تحمل بار آن کاهش می‌یابد و تردد ‌‌ماشین‌آلات‌‌ سنگین باعث تخریب روسازی می‌شود. استفاده از مصالح مناسب و تقویت بستر مسیر معابر شهری و دسترسی در هنگام ساخت برای کاهش اثر تخریب مخاطرات طبیعی نیز می‌تواند اقدام پیشگیرانه محسوب شود.
واژه‌های کلیدی: استحکام ساختاری، سیلاب، بستر ماسه‌ای، روسازی قابل انعطاف، مدیریت بحران
متن کامل [PDF 808 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/6 | پذیرش: 1399/8/3 | انتشار الکترونیک: 1399/10/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khabiri M M, Ansari O, Ghaforifard Z. Investigating the effect of passing retroversion heavy machinery on decreasing flood crisis relief on their pavement failure. Disaster Prev. Manag. Know.. 2020; 10 (4) :338-325
URL: http://dpmk.ir/article-1-364-fa.html

خبیری محمدمهدی، انصاری امید، غفوری فرد زهره. بررسی تاثیر عبور تجهیزات بازگشایی معابر بر تشدید خرابی روسازی آنها در امدادرسانی بحران سیلاب. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1399; 10 (4) :338-325

URL: http://dpmk.ir/article-1-364-fa.html



دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم، شماره چهارم، زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4256