[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 144-162 برگشت به فهرست نسخه ها
«توجه به درد دیگران»: رسانه‌ها، سوگیری و پوشش بلایای بین‌المللی
مترجم دکتر سیاوش صلواتیان1، مترجم سید محمدرضا سیدی2، دکتر سوزان دی. مولر 3
1- استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما
2- دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
3- استاد دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی
چکیده:   (2531 مشاهده)

زمینه وهدف: هدف این مقاله ،نوع پوشش رسانه‌ای از بلایای طبیعی در دیدگاه رسانه های غربی است که بیشتر درباره پاسخ محلی و ملی دولت‌ها، درباره فقر و نژاد، درباره فرهنگ و جامعه و درباره تلاش‌های خارجی برای امدادرسانی و تعهدات بومی برای بازسازی صحبت شده است.

روش: روش مطالعه به صورت  روش تاریخی موضوع معینی که در گذشته در یک مقطع زمانی اتفاق افتاده است، بررسی شده است. محقق در آن می کوشد، از طریق گردآوری اطلاعات (اسناد و مدارک) مربوط به موضوعی تاریخی و بررسی صحت و سقم آن اطلاعات و نیز تجزیه و تحلیل آنها به کشف حقایق مربوط به آن موضوع دست پیدا کند. در این تحقیق  ازمنابع اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده شده است.

یافته و نتیجه گیری: با بررسی پوشش بحران‌های  گذشته می‌توان آنچه را برای رسانه‌های جریان غالب در آمریکا مهم بوده است نتیجه گرفت؛ اغلب خروجی‌های رسانه‌های جریان غالب آمریکا، بحران‌ها و سوانح بین‌المللی را با نگاهی کل‌نگر در نظر نمی‌گیرند. در این رسانه‌ها، بحران‌ها، بحران نیستند؛ بلکه نوعی کالای مجازی برای فروش به مخاطبانی دم‌دمی مزاج هستند که از میان فهرستِ انتخابِ بلندبالایی تصمیم می‌گیرند که چه خبری را از بلایای حزن‌انگیز گرفته تا جدایی افراد مشهور به مصرف برسانند. در اغلب موارد، ویژگی‌های بحران را حسابداران رسانه‌ها با اولویت‌ها و انتظارات خاص، ارزیابی می‌کنند؛ و معمولاً اولویت‌های رسانه‌ها با اولویت‌های مقامات دولتی، خط‌مشی‌گذاران، سازمان‌های غیردولتی، مدیران بیمه یا حتی جمع‌کنندگان اخبار، بسیار متفاوت است.در حالی که امدادگران به بحران‌ها نگاه می‌کنند و آن‌ها را بحران  می‌بینند رسانه‌ها به بحران‌ها، نگاه می‌کنند اما آنها را اخباری می‌بینند که برای اغلب آن‌ها، حکم کالا را دارند.با این طرز تلقی، فهم این که چرا مؤسساتِ رسانه‌ای فاقد هر گونه غریزه کاری ذاتی حتی برای پوشش فجایع بزرگ، گذشته از بلایای ابتدایی هستند امکان‌پذیر خواهد بود. اکثر رسانه‌های جریان غالب پیش از توجه به «اهمیت» بحران، در جست‌وجوی «فرصت» هستند.

.

*نویسنده: سوزان دی. مولر[1]

ترجمه و تلخیص: سیاوش صلواتیان[2]، سیدمحمدرضا سیدی[3]

*استاد دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی (ICMPAsmoeller@umd.edu

2-دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، salavatian@gmail.com

3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، naseroddin@gmail.com

 

[1] . Susan D. Moeller

واژه‌های کلیدی: بلایا بین المللی، رسانه، سوگیری
این مقاله ترجمه است .
متن کامل [PDF 402 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: ترویجی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salavatian S, Seyedi S M R, D. Moeller S. “REGARDING THE PAIN OF OTHERS”: MEDIA, BIAS AND THE COVERAGE OF INTERNATIONAL DISASTERS. dpmk. 2015; 5 (2) :144-162
URL: http://dpmk.ir/article-1-49-fa.html

صلواتیان دکتر سیاوش، سیدی سید محمدرضا، دی. مولر سوزان. «توجه به درد دیگران»: رسانه‌ها، سوگیری و پوشش بلایای بین‌المللی. فصلنامه علمی-ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران . 1394; 5 (2) :144-162

URL: http://dpmk.ir/article-1-49-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638