کارکرد رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران
|
دکتر سیاوش صلواتیان1، خانم فاطمه مهربان2 |
1- دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما 2- دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (5390 مشاهده) |
زمینه و هدف: رسانهها در مهار و مدیریت بحران نقش قابلتوجهی دارند. رسانههای اجتماعی باوجود نوین بودن و عمر اندکشان نسبت به رسانههای جمعی؛ جایگاه مهمی در مدیریت بحرانها ازجمله بحرانهای طبیعی پیدا کردهاند. حضور پررنگ و گسترده این رسانهها در ایران، موج فزاینده کاربرانشان در شهر تهران و همچنین نقش چشمگیر آنها در مدیریت بحران علتی شد تا در مقاله حاضر اقدام به شناسایی کارکرد رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران نماییم.
روش: روش انجام پژوهش، نظریه مبنایی و جامعه مورد بررسی مدیران و خبرگان دو حوزه بحران و رسانههای اجتماعی بوده و ده نفر از این جامعه به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. جمعآوری دادهها به روش مصاحبه عمیق و ابزار تحلیل کدگذاری کیفی در سه مرحله باز، محوری و نظری بوده است.
یافته: در این تحقیق سه دسته یافته کلی مربوط به نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت زلزله احتمالی شهر تهران شناسایی شد. اولین دسته، کارکردهای رسانههای اجتماعی در بحران است، که شامل 5 کارکرد «آموزش و آگاهیبخشی»، «اطلاعیابی و اطلاعرسانی»، «هدایت و رهبری»، «همبستگی و انسجامبخشی» و «رصد و پایش اطلاعات» است. پسازآن الزامات مدیریتی در بهکارگیری رسانههای اجتماعی در بحران احصا شد که شامل 5 الزام کلیدی «بهبود زیرساختهای ارتباطی»، «برنامهریزی هدفمند»، «اعتمادسازی»، «نیازیابی، نیازسنجی و پاسخگویی»، «امداد و نجات» بود. در آخر نیز چالشهای مدیریتی و رسانههای اجتماعی در زمینه استفاده از این رسانهها تحت عنوان چالش ساختاری حاکمیت، چالش امنیت، چالش مدیریت فضا و کنترل افکار عمومی و چالش گمنامی کاربران تعیین و مدل پارادایمی تحقیق ترسیم شد.
نتایج: بر اساس یافتههای این مقاله چالشهای مدیریتی در سطح کلان کشوری، بسترهای ارتباطی و شرایط فعلی رسانههای اجتماعی در ایران، استفاده وسیع از رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزله احتمالی شهر تهران در شرایط کنونی در ابعاد وسیع با دشواریهای جدی مواجهه است. |
|
واژههای کلیدی: رسانههای اجتماعی، زلزله تهران، مدیریت بلایای طبیعی، کارکرد رسانههای اجتماعی، الزامات و چالشهای مدیریتی |
|
متن کامل [PDF 636 kb]
(4311 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1394/11/19 | انتشار الکترونیک: 1395/5/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|