[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم،شماره سوم،پاییز 1397 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 279-299 برگشت به فهرست نسخه ها
رسانه و بحران: بازنمایی رسانه‌ای حادثه خاموشی‌های گسترده برق استان خوزستان (در بهمن‌ماه 1395)
دکتر داتیس خواجه ئیان* 1، دکتر اشرف السادات پسندیده2، آقای سعید قنبری3
1- استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران
2- عضو هیئت علمی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو. تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران
چکیده:   (171 مشاهده)
زمینه و هدف: زمینه این مقاله بحران خاموشی‌های گسترده برق در استان خوزستان در بهمن 1395 است که تحت تاثیر مشکلات زیست‌محیطی حادث شد. این حادثه تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وسیعی داشت از این رو هدف این مقاله، تحلیل بازنمایی رسانه‌ای این بحران در جهت فراهم‌سازی زمینه تدوین راهکارها و دستورالعملهای مدیریت ارتباطی بحران برای حوادث مشابه است.
روش: جامعه آماری این پژوهش را اخبار مربوط به حادثه در چهار گروه شبکه‌های ملی و محلی صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های اجتماعی و نیز بیانیه‌های وزارت نیرو و سازمان‌های وابسته به آن تشکیل داد. این اخبار به روش نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. نقطه کفایت برای تعیین حجم نمونه در هر گروه، اشباع ‌نظری بود.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها که با ترسیم نقشه‌های مضمونی همراه شد نشان داد که صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی منطبق با زاویه دید حاکمیتی، به موضوع پرداخته است؛ روایت خبرگزاریها نشان‌دهنده دیدگاه جامعه مدنی به حادثه بوده و رسانه‌های اجتماعی زاویه دید مردم آسیب‌دیده و گرفتار در بحران را نشان‌داده‌اند و بیانیه‌های روابط عمومی نیز منطبق با سیاست‌های سازمانی بوده است.
نتیجه‌گیری: صدا و سیما بیشتر به کارکردهای اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری پرداخته و از کارکرد فرهنگسازی و ایجاد انسجام ملی و جلب مشارکت عمومی غافل مانده است. خبرگزاری‌ها به شکل جامعی حادثه را  با توجه به سیاست‌های دورن سازمانی خود بازتاب داده‌اند. رسانه‌های اجتماعی بیشتر اعتراض و مطالبه‌گری را نشان‌داده و از پتانسیلهای آن برای انسجام‌بخشی، اطلاع‌رسانی و بسیج منابع استفاده نشده است. بیانیه‌های روابط عمومی غالباً منعکس‌کننده عملکردها در رابطه با حادثه و انعکاس اقدامات صورت گرفته و شرح دلایل ایجاد بحران بوده است.
واژه‌های کلیدی: مدیریت رسانه‌ای بحران، بحران خوزستان، بازنمایی رسانه‌ای، صدا و ‌سیما، خبرگزاری‌ها، وزارت نیرو، رسانه‌های اجتماعی.
متن کامل [PDF 921 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۶/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajeheian D, Pasandideh A, Ghanbary S. Media and Crisis: Media Representation of Massive Power Outage Crisis in Khuzestan Province (Febuary 2017). dpmk. 2018; 8 (3) :279-299
URL: http://dpmk.ir/article-1-209-fa.html

خواجه ئیان داتیس، پسندیده اشرف السادات، قنبری سعید. رسانه و بحران: بازنمایی رسانه‌ای حادثه خاموشی‌های گسترده برق استان خوزستان (در بهمن‌ماه 1395). فصلنامه علمی-ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران . 1397; 8 (3) :279-299

URL: http://dpmk.ir/article-1-209-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم،شماره سوم،پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی - ترویجی دانش پیشگیری و مدیریت بحران Disaster Prevention and Management Knowledge (quarterly)
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3764