شیوه نامه نگارش مقالات علمی برای فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران
فصلنامه «دانش پیشگیری و مدیریت بحران» نشریه علمی با نمره ارزیابی "ب" از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که متعلق به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است، و مقالاتی را که در زمینه مدیریت بحران و بر اساس چهار محور کلی پیشگیری و کاهش خطرپذیری، آمادگی، مقابله، و بازسازی و بازتوانی به رشته تحریر درآمده باشد، منتشر میکند. هدف از انتشار فصلنامه؛ تولید، ترویج و ارتقای سطح دانش نظری و تجربی در حوزه مدیریت بحران، بسط همکاری و تعامل علمی بین کنشگران حوزه مدیریت بحران به منظور تبادل آموختهها و تجربیات، تقویت فضای گفتگو و نقد اندیشه در سطح ملی و بینالمللی، کمک به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه از طریق طرح موضوعات کاربردی و نظری مدیریت بحران با تأکید بر شهر تهران، و از همه مهمتر ایجاد بستر مناسب برای توصیف، تبیین و ارائه راهحل برای رفع مشکلات و مسائل مبتلابه شهر تهران در حوزه مدیریت بحران و ارائه راهکارهای مناسب و کاربردی است.
فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، نشریه علمی است که به زبان فارسی با چکیده انگلیسی چاپ میشود. هیئت تحریریه پس از دریافت مقالات اقدام به بررسی مقاله از لحاظ ساختاری و موضوعی مینماید و چنانچه مقاله در بررسی اولیه مورد تایید باشد، برای داوری ارسال میشود. داوری در این مجله به صورت دو سوکور (Double Blind Review) انجام میشود.
فرم ها
از نویسندگان محترم تقاضا می شود به هنگام ارسال مقاله، حتما فرم های زیر را تکمیل کرده و در بخش فایل های پیوست بارگذاری نمایند.
برای دریافت فرم تعارض منافع کلیک کنید.
برای دریافت فرم تعهد نامه نویسندگان کلیک کنید.
برای دریافت فرم کپی رایت کلیک کنید.
مقالات ارائه شده برای انتشار در فصلنامه «دانش مدیریت بحران» باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
۱- مقاله ارسالی به فصلنامه، نباید قبلاً در نشریه دیگری به چاپ رسیده و یا در نوبت چاپ باشد. همچنین مقاله ارسالی نباید در همایشهای داخلی و خارجی ارائه شده باشد یا در کتاب مجموعه مقالات مربوط به همایشها منتشر شده باشد.
- مسئولیت حقوقی مقاله از جنبه صحت مطالب ارائه شده به عهده نویسنده مسئول است و نشریه، مسئولیتی در این خصوص ندارد.
- سیاست فصلنامه، درج مقالات با رویکرد علمی حاصل از پژوهش است. لذا مقالاتی در چرخه داوری قرار میگیرند که ساختار مقالات علمی را داشته باشند.
- پذیرش اولیه مقاله، براساس رعایت راهنمای تدوین مقاله است و پذیرش نهایی و درج آن در فصلنامه، منوط به تأیید هیات تحریریه و داوران است. نتیجه داوری به صورت کتبی و از طریق پست الکترونیک به اطلاع نویسنده مقاله خواهد رسید. لذا لازم است نویسنده مقاله آدرس پست الکترونیک خود را همراه با مقاله در اختیار دفتر فصلنامه قرار دهد.
- مقالات میتوانند مبتنی بر پروژهها، پژوهشهای انجام شده یا مطالعات علمی در زمینه مدیریت بحران باشند.
- فصلنامه «دانش پیشگیری و مدیریت بحران» در ویرایش مقالات آزاد است.
- مقالات ارسالی باید کلیه بخشهای یک مقاله علمی را دارا باشد. بخشهای اساسی یک مقاله علمی به ترتیب عبارتند از: عنوان، اسامی نویسنده (نویسندگان)، چکیده، مقدمه، پیشینه تحقیق، روش تحقیق، یافته ها، بحث و نتیجه گیری و منابع. در ذیل به توضیح مختصر هریک از آنها پرداخته شده است.
عنوان
عنوان مقاله باید متناسب با موضوع، اهداف و نتایج پژوهش باشد و بتواند موضوع پژوهش را به طور خلاصه برای خواننده ارائه کند، دارای کلمات یا عبارات اضافه نباشد و حتی المقدور از یک سطر بیشتر نباشد و تا حد امکان جامع و مانع باشد. در عنوان مقاله از کلمات انگلیسی استفاده نشود.
اسامی نویسنده (نویسندگان) زیر عنوان مقاله درج شود. عنوان دانشگاهی با رتبه علمی نویسنده به صورت زیرنویس نوشته شود.
چکیده
عصاره مقاله است که با خواندن آن اطلاعات اساسی در خصوص پژوهش، پروژه یا مطالعات انجام شده به خواننده منتقل میشود. معمولاً بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کلمه است (از نیم تا یک صفحه). در چکیده ابتدا موضوع یا هدف پژوهش یا پروژه در دوسطر توضیح داده میشود. آنگاه روش که شامل جامعه آماری، نمونه، روش اجرا، زمان و مکان اجرا و ابزار جمعآوری داده هاست مجموعاً در حداکثر سه تا چهار سطر توضیح داده میشود و سپس شرح تحلیل یا نتایج کلی پژوهش در دو تا سه سطر انجام میگیرد. در پایان چکیده کلیدواژهها (حداکثر در ۶ کلمه) ذکر میشود.
مقدمه
نکات اصلی و کلیدی که باید در مقدمه یک مقاله علمی مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از موضوع یا مساله پژوهش، پیشینه پژوهش و هدف از انجام پژوهش که باید به صورت ساده و روشن ارائه شوند. نویسنده باید در مقدمه به موارد ذیل به صورت شفاف بپردازد:
۱- هدف از انجام پژوهش یا پروژه؛
۲- تعریف دقیق اصطلاحات و مفاهیم بکار رفته در پژوهش یا پروژه؛
۳- پیشینه پژوهش یا پروژه (شامل مبانی نظری و تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه پژوهش یا پروژه) که لازم است نقاط قوت یا احیاناً ضعف آنها تحلیل شود و چگونگی ارتباط آنها با تحقیق یا مقاله حاضر مشخص گردد؛
۴- سوالات یا فرضیاتی که تحقیق در پی پاسخ گویی به آنها است.
روش
این قسمت از یک مقاله علمی شامل توضیح در مورد نوع تحقیق (هم از جهت هدف در نظر گرفته شده برای پژوهش و هم از نظر روش انجام پژوهش یا پروژه)، جامعه و نمونه و روش نمونهگیری، ابزار تحقیق و روشن نمودن میزان روایی و پایایی ابزار و توضیح در خصوص چگونگی مراحل انجام پژوهش یا پروژه است.
نتایج یا یافته های تحقیق
در این بخش نویسنده باید موارد ذیل را به صورت دقیق و خلاصه تبیین کند:
۱- یافتههای حاصل از پژوهش یا پروژه؛
۲- بیان یافتهها به شیوهای دقیق و روشن؛
۳- تحلیل این نکته که آیا نتایج بدست آمده پاسخگوی سوالات یا فرضیات تحقیق (در صورت وجود فرضیات) هست یا خیر؛
۴- مشخص نمودن یافتههای مهم حاصل از این پژوهش یا پروژه.
بحث
در تدوین این بخش از مقاله باید به طور کلی به مباحث زیر به صورت خلاصه پرداخته شود.
۱- ذکر اهداف انجام پژوهش یا پروژه؛
۲- تبیین میزان ارتباط یافتههای حاصل از پژوهش یا پروژه با اهداف در نظر گرفته شده از انجام آن؛
۳- تعمیمپذیری یافتهها؛
۴- مقایسه یافتههای پژوهش یا پروژه با پژوهشهای قبلی و ذکر دلایل احتمالی برای توافق یا عدم توافق بین نتایج؛
نتیجهگیری
نتیجه نهایی بهدستآمده از انجام پژوهش یا پروژه.
محدودیتهای پژوهش یا پروژه؛
پیشنهاد برای پژوهشها یا پروژههای آینده در این خصوص؛
منابع
در هر پژوهش یا مطالعه علمی به منظور تبیین موضوع پژوهش در هریک از قسمتها از جمله در مقدمه، پیشینه نظری، نوع پژوهش و ابزار پژوهش، روایی و پایایی ابزار، نظرات و یافتههای پژوهشی سایر پژوهشگران نیز به عنوان شاهد بر مدعا آورده میشود. لذا لازم است نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان و تاریخ انتشار اثر اعم از کتاب، مقاله و یا پایاننامه در پرانتز و بلافاصله بعد از مطلب استفاده شده آورده شود. در واقع یکی از ملاکهای ارزشیابی یک مقاله علمی چگونگی استفاده از منابع بهروز است. هر چه غنای علمی منابع استفاده شده در مقاله بیشتر باشد مقاله از استحکام علمی بیشتری برخوردار است. هنگامی که نام نویسنده و تاریخ انتشار اثری در پرانتز ذکر میشود باید در بخش پایانی مقاله، فهرست منابع به ترتیب حروف الفبا ارائه شود. در صورتی که از یک نویسنده چندین اثر در یک مقاله مورد استفاده قرار بگیرد برای شناسایی منبع باید از شمارههای ۱ و ۲ و... یا حروف الفبا (الف، ب،...) استفاده شود. نحوه نگارش منبع در مقالات معمولاًً مشابه است. در ذیل نحوه نگارش منابع برای مقالات، کتابها، کتابهای ترجمه شده، پایاننامهها و مقالات ارائه شده در کنفرانسها آورده شده است.
توجه : منابع فارسی در مقالات با ذکر کلمه Reference به لاتین هم درج شود .
نحوه نگارش مقالهها در فهرست منابع
نام خانوادگی، نام و یا حرف اول نام (سال انتشار مقاله)، عنوان مقاله، نام مجله، شماره مجله، صفحه شروع و پایان مقاله
نمونه: طباطبایی، فرزانه (۱۳۸۵)، آسیب شناسی تربیت دینی دانش آموزان مدارس شهر تهران، دانشور رفتار۲۱، صص۵۴-۴۳
اگر مقاله بیش از یک نویسنده داشته باشد:
نمونه: رهنما، اکبر و طباطبایی، فرزانه و علیین، حمید (۱۳۸۵)، آسیب شناسی تربیت دینی دانش آموزان مدارس شهر تهران، دانشور رفتار۲۱، صص۵۴-۴۳
نحوه نگارش منبع کتاب
نام خانوادگی، نام یا حرف اول نام (سال انتشار کتاب)، عنوان کتاب، نام شهر محل انتشار، نام موسسه انتشاراتی.
نمونه: دلاور، ع (۱۳۸۲)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (ویرایش سوم)، تهران، نشر ویرایش
اگر کتاب بیش از یک نویسنده داشته باشد به ترتیبی که در مورد مقاله نیز گفته شد عمل میشود
نحوه نگارش منبع کتاب ترجمه شده در فهرست منابع
نام خانوادگی (مولف)، نام یا حرف اول نام، (سال چاپ کتاب به زبان فارسی)، نام کتاب، نام مترجم، نام انتشاراتی، نام شهر.
نمونه: شیولسون، ر (۱۳۷۱)، استدلال آماری در علوم رفتاری، ترجمه علیرضا کیامنش، جلد دوم، چاپ دوم، انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران
نحوه نگارش منبع پایان نامه در فهرست منابع
نام خانوادگی، نام، (سال دفاع از پایان نامه)، عنوان پایان نامه، مقطع دفاع، نام دانشگاه، نام شهر
نمونه: علیین، ح (۱۳۸۵)، تربیت سیاسی از دیدگاه امام علی علیهالسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد، تهران.
نحوه نگارش منبع مقالات ارائه شده در کنفرانسها یا کنگرهها
نام خانوادگی، نام (سال برگزاری کنفرانس) موضوع مقاله در اولین یا چندمین کنفرانس، شهر و کشور محل برگزرای کنفرانس
نمونه: طباطبایی، ف (۱۳۸۵)، تربیت از دیدگاه امام سجاد علیه السلام با تاکید بر ادعیه صحیفه سجادیه، دومین جشنواره صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور، تهران، ایران.
نحوه نگارش منبع گرفته شده از شبکه اینترنت
نام خانوادگی نویسنده، نام، موضوع مقاله، تاریخ گرفتن از شبکه، آدرس سایت.
منابع قابل استناد
منابعی که در تنظیم یک مقاله پژوهشی میتوان به آنها استناد و از آنها استفاده نمود به ترتیب اولویت به شرح ذیل هستند.
۱- کتابهای منتشر شده در زمینه پژوهش مورد نظر: هرچه کتابها بهروزتر و منابع دانشگاهی و تحقیقاتی شناخته شدهتر بوده و از وزن علمی بالاتری برخوردار باشند در پژوهش با اطمینان بیشتری میتوان از آنها استفاده نمود؛
۲- مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی؛
۳- پایان نامههای دکتری و کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاهها؛
۴- مقالات منتشر شده در همایشها و کنفرانسهای علمی معتبر؛
۵- سایتهای علمی شبکه اینترنت.
لازم به ذکر است که معمولاً مطالب منتشر شده در روزنامهها و نشریات غیرعلمی و غیرتخصصی قابل استناد یا استفاده در یک پژوهش علمی و یا تنظیم یک مقاله پژوهشی نیستند.
دفعات مشاهده: 15787 بار |
دفعات چاپ: 986 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر