دوره 14، شماره 3 - ( پاییز- در حال انتشار 1403 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 4-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Karimi Jafari F, Bairamzadeh S, Dabiri A. Identifying Crisis Management Strategies of Small Businesses Active in Iran's Food Industry During the Covid 19 Pandemic with a Mixed Approach. Disaster Prev. Manag. Know. 2024; 14 (3) :4-4
URL: http://dpmk.ir/article-1-671-fa.html
کریمی جعفری فاطمه، بایرام زاده سونا، دبیری آرش. شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب ‌وکارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 با رویکرد آمیخته. دانش پیشگیری و مدیریت بحران. 1403; 14 (3) :4-4

URL: http://dpmk.ir/article-1-671-fa.html


1- دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
چکیده:   (823 مشاهده)
زمینه و هدف: با فراگیر شدن کووید 19 در سال­های اخیر، صنایع بی‌شماری در جهان درگیر بحرانی بی‌سابقه شده‌اند. کسب و کارها به ‌منظور حفظ بقا و موقعیت رقابتی خود همزمان با کاهش نرخ رشد اقتصادی، ناچار به ایجاد تغییرات اساسی در استراتژی­های کسب و کار خود شدند. شناسایی هوشمندانه استراتژی‌های مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار می­آید، راهگشای تصمیمات کارا و اثربخش خواهد بود. از این‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید ۱۹ با رویکرد آمیخته است.
روش: پارادایم به کار رفته در پژوهش حاضر، عمل‌گرا، رویکرد به کار رفته، آمیخته از نوع اکتشافی و استراتژی به کار رفته در بخش کیفی، تحلیل تم و در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه بخش کیفی متشکل از خبرگان موضوع بوده که مصاحبه با آن‌ها تا رسیدن به اشباع نظری (تعداد 15 مصاحبه) ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی نیز متشکل از 314 نفر از روسا، سرپرستان، مدیران ارشد و میانی سازمان­های فعال در حوزه تولید مواد غذایی در ایران بوده­اند. روش نمونه­گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در بخش کمی به صورت تصادفی خوشه­ای صورت پذیرفت.
یافته‌ها: در بخش کیفی، تعداد 10 استراتژی مدیریت بحران در سه دسته کلی استراتژی­های بحران؛ استراتژی‌های بقا؛ و استراتژی‌های تاب‌آوری به همراه زیرمجموعه­های مرتبط شناسایی گردید. استراتژی­های کاهشی، یکپارچگی و ارتباط و توسعه و استقامت برای استراتژی­های بحران شناسایی و ارائه گردید. همچنین، پیگیری رقبا، آماده­سازی زیرساخت­ها و برنامه­ریزی و جهت­گیری استراتژیک برای استراتژی­های بقا؛ و در نهایت، استراتژی­های کار، مالی، بازاریابی و توانمندسازی منابع انسانی برای استراتژی­های تاب­آوری، شناسایی و ارائه گردیده است. در بخش کمی، پرسشنامه متشکل از استراتژی­ها مورد تحلیل عاملی تاییدی قرار گرفت که در نتیجه آن تمام سوالات تایید شدند.
نوآوری: جستجوی محققان پژوهش حاضر در پایگاه‌های معتبر داخلی نشان داد که تاکنون پژوهشی که به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک فعال در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 با رویکرد آمیخته پرداخته باشد، یافت نشد. بنابراین نوآوری پژوهش حاضر از سه جهت می‌باشد. اول، پژوهش حاضر به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران کسب و کارهای کوچک در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته است. دوم، به شناسایی استراتژی‌های مدیریت بحران در صنعت مواد غذایی ایران در دوران پاندمی کووید 19 پرداخته شده است. سوم، سه نوع استراتژی بحران، تاب‌آوری و بقا به همراه زیرمجموعه‌های آن‌ها شناسایی گردیده است، در حالی‌که تاکنون این استراتژی‌ها به صورت جامع در پژوهشی شناسایی و ارائه نگردیده است.
نتیجه‌گیری: ‌مواجهه هوشمندانه با بحران در محیط پیچیده صنایع، نیازمند درک و تحلیل درست شرایط و یافتن استراتژی‌های اثربخش است. به خصوص مدیران کشور به علت دگرگونی­های سریع جهانی، منطقه­ای و پیشامدهای داخلی، با عدم قطعیت­های شدیدی مواجه­اند. شناسایی هوشمندانه استراتژی­های مدیریت بحران، به ویژه در صنعت غذایی که صنعتی استراتژیک به شمار می­آید، راهگشای تصمیمات موثر خواهد بود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/6 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار الکترونیک: 1403/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.