1- دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
چکیده: (1010 مشاهده)
زمینه و هدف: سرزمین ما از نظر مصائب و بلایای طبیعی در زمره کشورهای آسیبپذیر میباشد، به گونهای که در طول قرن بیستم، آمار زیانهای انسانی و مادی حاصل از حوادث، ایران را در شمار ده کشور اول جهان از حیث حادثهخیزی و آسیبپذیری قرار داده است. از طرفی با توجه به نقشی که رسانهها در عصر رسانه یا عصر بازنمایی در شکل دادن به فهم و تخیل ما از فاجعه در دنیای امروز دارند، یکی از ابعاد مهم فاجعه، شناخت شیوه عمل رسانههای دیداری و شنیداری و مجازی در هنگام بروز فاجعه است. از این رو بدون شناخت عملکرد رسانههای جمعی عملاً نمیتوانیم بسیاری از ابعاد بحران و واکنش جامعه به آن را در سطح ملی و بین المللی بشناسیم. رسانهها نه تنها در هنگام بروز فاجعه، در اطلاعرسانی، تشویق و ترغیب جامعه به امدادرسانی و بسیج امکانات نقش اساسی دارند، بلکه در نوسازی و احیای جامعه و تغییراتی که در باورها، رفتارها و سبک زندگی افراد جامعه پیش، حین و پس از آن وجود دارد، بسیار مؤثر میباشند.
روش: در این پژوهش سعی شده است که به تعیین اولویتبندی و اثرگذاری شبکههای ماهوارهای و تلویزیونی فارسیزبان بر سبک زندگی پس از بحران کرونا با یک مدل ریاضی تحلیل پوششی دادههای ناهموار پرداخته شود. این پژوهش کاربردی و روش آن زمینه-موردی است و به منظور سنجش شبکههای مورد مطالعه پژوهش، ابتدا مطالعات میدانی و کتابخانهای بر روی متغیرها و شاخصهای سبک زندگی پس از کرونا صورت گرفت و بعد از بررسی مقالات، جهت احصاء شاخصهای پژوهش، مصاحبهای هدایتشونده با متخصصین این حوزه که حداقل 10 سال سابقه فعالیت درحوزههای سبک زندگی، رسانه و فرهنگ را داشتند، انجام شده است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین تأثیر سبک زندگی پس از بحران کرونا را شبکه من و تو داشته است و پس از آن شبکه نسیم و شبکه جم در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
نتیجه گیری: با توجه به رتبهبندی شبکهها این نکته حائز اهمیت است که کوتاهی و عدم اقدام شبکههای داخلی مانند عدم اطلاعرسانی سریع، دقیق و شفاف و کتمان حقایق و آمارها، فرصت را در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار داده است و سرمایه اجتماعی این شبکهها را کاهش میدهد. از طرفی در صورت تولید برنامههای با کیفیت و متناسب با سلیقه مخاطب مانند برنامههای تفریحی و خانوادگی در شبکه نسیم، امکان رقابت و نقشآفرینی و تأثیرگذاری برای شبکههای داخلی فراهم میآید.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/6/25 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار الکترونیک: 1401/10/13