دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم ، شماره دوم ، تابستان 1394 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 108-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
2- پژوهشگاه شاخص پژوه تهران، ایران
3- مدیریت بحران پژوهشگاه شاخص پژوه.اصفهان، ایران
چکیده:   (8587 مشاهده)

زمینه وهدف:بحران وضعیتی است که یک تغییر ناگهانی در یک یا چند بخش از عوامل متغییر یک سیستم ایجاد می کند. بحران می تواند پیامدها و اثرات مخربی بر جامعه بگذارد. در زمان وقوع بحران و مدیریت بحران های رخ داده، رسانه ها از ابزارهای کارآمد و بهنگام می باشند. در زمان بحران، نقش رسانه های جمعی به عنوان قدرتمندترین ابزار مدیریت افکار عمومی در مدیریت بحران بسیار پررنگ می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی و اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت مرحله پیش از بحران می باشد.

روش :روش تحقیق ، پیمایشی است که پژوهشگران با طرح سوالاتی در قالب پرسشنامه از متخصصان حوزه های مدیریت بحران، مدیریت رسانه و بحران و رسانه استفاده شده است.:برای اولویت بندی کارکردهای رسانه ها در مدیریت اثربخش مرحله پیش از بحران، پرسشنامه طرح شده توسط 12 تن از متخصصان امر رسانه و بحران در استان کرمان پاسخ داده شد و برای تجزیه و تحلیل پاسخ های داده شده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده و بر اساس وزن های داده شده به هر یک از معیارها و زیرمعیارها، اولویت بندی انجام گرفت و نرخ ناسازگاری بدست آمده که نشان دهنده صحت نتایج می باشد 0.02107 است.

یافته ونتیجه گیری:یافته های این پژوهش نشان میدهد که رسانه ها می توانند مدیریت مرحله پیش از بحران نقش به سزایی داشته باشند لذا توصیه می شوند که با عمل بر اساس اولویت بندی ارائه شده، به پیش بینی بحران، پیشگیری از آن و آمادگی برای مقابله بر اساس معیارها و زیرمعیارهای انتخاب شده توسط خبرگان بپردازند.

واژگان کلیدی: رسانه های جمعی، مدیریت بحران، فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی.

متن کامل [PDF 356 kb]   (2914 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/14 | پذیرش: 1394/10/9 | انتشار الکترونیک: 1394/12/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.