RT - Journal Article T1 - “REGARDING THE PAIN OF OTHERS”: MEDIA, BIAS AND THE COVERAGE OF INTERNATIONAL DISASTERS JF - dpmk YR - 2015 JO - dpmk VO - 5 IS - 2 UR - http://dpmk.ir/article-1-49-fa.html SP - 144 EP - 162 K1 - Media K1 - Bias K1 - International Disasters AB - زمینه وهدف: هدف این مقاله ،نوع پوشش رسانه‌ای از بلایای طبیعی در دیدگاه رسانه های غربی است که بیشتر درباره پاسخ محلی و ملی دولت‌ها، درباره فقر و نژاد، درباره فرهنگ و جامعه و درباره تلاش‌های خارجی برای امدادرسانی و تعهدات بومی برای بازسازی صحبت شده است. روش: روش مطالعه به صورت روش تاریخی موضوع معینی که در گذشته در یک مقطع زمانی اتفاق افتاده است، بررسی شده است. محقق در آن می کوشد، از طریق گردآوری اطلاعات (اسناد و مدارک) مربوط به موضوعی تاریخی و بررسی صحت و سقم آن اطلاعات و نیز تجزیه و تحلیل آنها به کشف حقایق مربوط به آن موضوع دست پیدا کند. در این تحقیق ازمنابع اطلاعات اولیه و ثانویه استفاده شده است. یافته و نتیجه گیری: با بررسی پوشش بحران‌های گذشته می‌توان آنچه را برای رسانه‌های جریان غالب در آمریکا مهم بوده است نتیجه گرفت؛ اغلب خروجی‌های رسانه‌های جریان غالب آمریکا، بحران‌ها و سوانح بین‌المللی را با نگاهی کل‌نگر در نظر نمی‌گیرند. در این رسانه‌ها، بحران‌ها، بحران نیستند؛ بلکه نوعی کالای مجازی برای فروش به مخاطبانی دم‌دمی مزاج هستند که از میان فهرستِ انتخابِ بلندبالایی تصمیم می‌گیرند که چه خبری را از بلایای حزن‌انگیز گرفته تا جدایی افراد مشهور به مصرف برسانند. در اغلب موارد، ویژگی‌های بحران را حسابداران رسانه‌ها با اولویت‌ها و انتظارات خاص، ارزیابی می‌کنند؛ و معمولاً اولویت‌های رسانه‌ها با اولویت‌های مقامات دولتی، خط‌مشی‌گذاران، سازمان‌های غیردولتی، مدیران بیمه یا حتی جمع‌کنندگان اخبار، بسیار متفاوت است.در حالی که امدادگران به بحران‌ها نگاه می‌کنند و آن‌ها را بحران می‌بینند رسانه‌ها به بحران‌ها، نگاه می‌کنند اما آنها را اخباری می‌بینند که برای اغلب آن‌ها، حکم کالا را دارند.با این طرز تلقی، فهم این که چرا مؤسساتِ رسانه‌ای فاقد هر گونه غریزه کاری ذاتی حتی برای پوشش فجایع بزرگ، گذشته از بلایای ابتدایی هستند امکان‌پذیر خواهد بود. اکثر رسانه‌های جریان غالب پیش از توجه به «اهمیت» بحران، در جست‌وجوی «فرصت» هستند. . *نویسنده: سوزان دی. مولر[1] ترجمه و تلخیص: سیاوش صلواتیان[2]، سیدمحمدرضا سیدی[3] *استاد دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه مریلند، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و اولویت‌های عمومی (ICMPA)، smoeller@umd.edu 2-دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، salavatian@gmail.com 3- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، naseroddin@gmail.com [1] . Susan D. Moeller LA eng UL http://dpmk.ir/article-1-49-fa.html M3 ER -