TY - JOUR JF - dpmk JO - Disaster Prev. Manag. Know. VL - 7 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/6/01 TI - Designing Public Awareness Framework to deal with crisis (Case Study: Tehran Earthquake) TT - طراحی چهارچوب آگاهی ‌بخشی عمومی برای رویارویی با بحران (مورد زلزله شهر تهران) N2 - پیش زمینه و هدف: این پژوهش به دنبال تدوین استراتژی‏ مناسب برای آگاهی‏ بخشی عمومی بحران، جهت آماده‏ سازی شهروندان برای رویارویی با زلزله است. آمادگی برای رویارویی با بحرانی مثل زلزله نیازمند آگاهی دادن به عموم جامعه است و طراحی کارزار‏(کمپین‏)های آگاهی ‏بخشی یکی از استراتژی‏ های موثر برای دستیابی به این هدف است. برای طراحی کارزار آگاهی‏ بخشی عمومی در این پژوهش از چهارچوب [1]ACME استفاده شده است که مخاطب، کانال، پیام و ارزیابی بخش‏های اصلی مدل را تشکیل می‏دهند. این چهارچوب جایگاه این چهار جزء و همچنین روابط و اتصالات بین اصول مختلف را روشن می‏کند. روش:برای مشخص کردن جزئیات این چهارچوب روش دلفی به‏ کار گرفته شد. بر این اساس روش دلفی با حضور خبرگانی از حوزه ‏های مرتبط انجام شد و پاسخ‏گویان در دو دور به سوالات پرسشنامه‏ طراحی شده پاسخ دادند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد شش گروه کودکان، دانش‏ آموزان، دانشجویان، افراد شاغل، زنان خانه‏ دار و سالمندان تقسیم‏ بندی مناسبی برای بخش‏ بندی مخاطبان جهت آگاهی بخشی عمومی زلزله هستند. نتیجه گیری: برای این شش گروه از مخاطبان نیز مسیرها، قالب‎های پیام و شیوه‏ های ارزیابی شناسایی شد. در نهایت با بهره‏ گیری از چهارچوب ACME با اجماع خبرگان مدل نهایی برای طراحی یک کارزار آگهی‎بخشی برای زلزله تهران بدست آمده است. [1] Audience, Channel, Message and Evaluation SP - 83 EP - 94 AU - Mowlaei, Zeinab AU - Taslimi, Mohammad.S AU - Haghighi, Mohammad AD - KW - campaign design KW - earthquake preparedness KW - public awareness KW - ACME Framework UR - http://dpmk.ir/article-1-132-fa.html ER -