زمینه و هدف: ما در عصر رسانهها زندگی میکنیم. در این عصر بشر به فضا رفته ولی برای رویارویی با بلایا چارهای قطعی نیافته است. این نوشته بر آن است تا با جمعسپاری پیوندی میان رسانههای اجتماعی و مدیریت بلایا ایجاد کند. اگر این پیوند ایجاد شود، شاید تحولی شگرف در مدیریت بلایا که همواره بشر را با مخاطره روبهرو کرده به وجود بیاید.
روش: جمعسپاری در کشور ما سابقهای ندارد، لذا برای شناسایی این قابلیتها به سراغ تجربههای دیگر کشورها در استفاده از جمعسپاری رفته و برای این منظور از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. از این رو، نخست بلایا را بررسی و عناصر و اجزاء سیستم مدیریت بحران را طبقهبندی کردهایم. سپس با اشاره به رسانههای اجتماعی، کارکردهای این رسانهها در مدیریت بلایا یادآور شده است. پس از آن به تعریف جمعسپاری[1]، انواع جمعسپاری و برشمردن برخی فواید جمعسپاری پرداختهایم. دادههای مورد نیاز این مقاله به کمک روش اسنادی-کتابخانهای جمعآوری گردید. در پایان جمعسپاری در بلایا مورد بررسی قرار گرفته و نمونههایی از انواع به کارگیری جمعسپاری در فرایندهای مربوط به مدیریت بحران از جمله ایجاد نقشه، برچسبزنی و تایپ کردن دستنوشتهها و محتوای عکسها آورده شده است.
نتیجهگیری: در قرن 21، بشر هنوز در برابر بلایا ضعیف است. از دلایلی که انسان نتوانسته در برابر بلایا مقابله خوبی بکند، استفاده نکردن از خرد جمعی است. با استفاده از قابلیتهای رسانههای اجتماعی در قالب جمعسپاری می توان برای رویارویی بهتر با بلایا بهره جست. این مقاله بر آن است تا از طریق بررسی جمعسپاری پیوندی میان رسانههای اجتماعی و مدیریت بلایا ایجاد کند. با ایجاد این پیوند، میتوان شاهد تحولی شگرف در مدیریت بلایا بود. جمعسپاری مدیریت بلایای طبیعی میتواند تا حد زیادی از جنبه مالی و زمانی به مدیران بحران کمک کند.
[1] Crowdsourcing
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |