1- دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران. ایران
2- استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران. ایران
چکیده: (4277 مشاهده)
زمینه و هدف: در طی سالهای گذشته، نواحی متعددی از کشور تحت تأثیر بحران های محیطی نظیر سیل و زلزله قرار گرفته اند. تعداد زیاد و حجم تخریبی آنها، نیاز به مدیریت صحیح این بحرانها و چگونگی انسجام در بین عوامل مدیریتی را افزایش داده است. لجستیک و مدیریت آن یکی از مهمترین عوامل محسوب میشود. این تحقیق، به بررسی اهمیت و جایگاه مدیریت لجستیک در هنگام بروز بحران و ارائه ی راهبردهای مناسب در این زمینه میپردازد. هدف اصلی در این تحقیق، بررسی ادبیات نظری در خصوص توصیف شیوه های رایج و دیدگاه های تحقیقی در مورد مدیریت لجستیک در زمان بحران است. این تحقیق، جهت ها و دیدگاه هایی را برای تحقیقات آتی در زمینه ی مدیریت لجستیک هنگام بحران فراهم می آورد. قلمرو این تحقیق به زلزله ی 7.2 ریشتری در آبانماه 1396 در کرمانشاه تعریف میشود.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نحوه ی گردآوری داده ها از نوع پژوهشهای توصیفی (کیفی) میباشد. تحقیق کیفی برای درک و تبیین پدیدههای پیچیده اجتماعی از دادههای کیفی نظیر دادههای حاصله از مصاحبه، مشاهده مشارکتی، مستندات، پرسشنامه و ... استفاده میکند. پیدایش تحقیق کیفی به وجود عامل انسانی مربوط میشود.
یافته ها: بررسی های انجام شده و تحلیل محتوایی مصاحبه های انجام شده، نشان داد که لجستیک در زمینه مدیریت بحران به خصوص در رابطه با زلزله نقش بسزایی دارد. به دلیل همین نقش برجسته در بحران زلزله، لجستیک میتواند تأثیر قابل توجهی در موفقیت اقدمات انجام شده در خصوص مدیریت بحران داشته باشد.
نتیجه گیری: بر این اساس، اقدامات لجستیکی در بحرانهایی نظیر زلزله، فعالیتهایی نظیر تأمین تجهیزات، انبارداری و نگهداری، مدیریت ناوگان، حمل و نقل ابزار و مواد و افراد، مدیریت داراییها، مدیریت امکانات، امنیت، مدیریت اطلاعات و ارتباطات را شامل میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/2/18 | پذیرش: 1397/3/25 | انتشار الکترونیک: 1397/9/13